De productie van Pegaso vrachtwagens startte in 1946. Simpele vrachtwagens bestemd voor de Spaanse markt. Militaire voertuigen worden in grote aantallen verkocht, niet alleen in Spanje, maar ook voor een aantal landen in Noord-Afrika.
Pas in 1975 gaat Pegaso over tot het produceren van een kantelcabine. In die tijd worden deze trucks in Nederland geimporteerd door Van Gorp in Rotterdam. Eind jaren '70 zelfs tussen de 100 en 150 stuks per jaar, die verkocht worden door een groepje enthousiaste dealers, waarvan Wierda in Joure en Van Spreeuwel in Hilvarenbeek de bekendste zijn.
Pegaso levert hoofdzakelijk voertuigen voor vervoer in de bouw, maar ook wel twin-steer trucks voor distributie en RMO. Het 8 x 4 chassis, met een voor die tijd revolutionaire meesturende achteras, was een goede basis voor opbouw van een betonmixer. In 1987 introduceerde het merk de Troner, een nieuwe truck met Seddon-Atkinson motoren en een aangepaste DAF cabine.
Na de overname door Iveco in 1990 verdween het merk van het toneel. Ondanks de matige kwaliteit van de trucks werd het merk in Nederland behoorlijk goed verkocht. Zo zie je maar weer: in truckverkoop staat de dealer centraal. Goede dealer: goede verkopen.
De voordelen van de Pegaso werden in stripvorm uitgelegd in advertenties.
Nog gereden met een Pegaso? Stuur uw verhaal, eventueel voorzien van rechtenvrije foto's, naar
addekoning@transport-online.nl. Volgende week vrijdag worden de reacties gepubliceerd.
Auteur: Ad de Koning

Meer afleveringen uit de serie 'kent u deze vrachtwagen nog?' vindt u
hier