Tweede LZV de weg op in België

Tweede LZV de weg op in België
29-10-2015 19:14 | België | auteur Redactie [FE]

BRUSSEL - Vanaf volgende week gaat in Vlaanderen de tweede Langere en Zwaardere Vrachtwagen (LZV) de weg op. De vergunning voor deze vrachtwagen werd toegekend aan Gilbert De Clercq International Transport and Logistics in het kader van een proefproject.

Met dit proefproject wil de Vlaamse overheid onderzoeken welke voor- en nadelen het inzetten van dergelijke vrachtwagens heeft op de verkeersveiligheid, de mobiliteit en het milieu. Nog tot juni 2016 zullen deze vrachtwagens ritten uitvoeren om een speciale beoordelingscommissie toe te laten daarna een grondige evaluatie te kunnen maken en na positieve evaluatie te verlengen met een periode van twee jaar.

Minder ritten, minder vrachtwagens

LZV’s zijn, zoals de naam aangeeft, langer en zwaarder dan een gewone vrachtwagen. Een LZV heeft een lengte van 25m25, een maximaal gewicht van 60 ton en twee scharnierpunten. Bij een gewone vrachtwagen is dat maximaal 18m75, 44 ton en één scharnierpunt.

Vanwege het grotere laadvermogen kunnen deze voertuigen met minder ritten eenzelfde hoeveelheid goederen vervoeren. Zo kunnen 2 LZV’s dezelfde lading vervoeren als 3 gewone vrachtwagens. Minder ritten betekenen ook een daling van het aantal afgelegde kilometers, met mogelijk gunstige gevolgen voor het milieu, minder drukke wegen en minder ongevallen.

Impact op verkeersveiligheid

Eén van de belangrijkste criteria voor de evaluatie van dit proefproject is de impact van deze LZV’s op de verkeersveiligheid. Omdat het om grotere voertuigen gaat, hebben deze meer ruimte nodig om een bocht, rotonde, … te nemen. Om die reden werden er ook beperkingen opgelegd aan de trajecten die deze vrachtwagens mogen rijden. Zo wordt er rekening gehouden met het aantal kruispunten, de afscherming van zachte weggebruikers, de aanwezigheid van gevaarlijke punten, … Daarnaast werden er ook onder andere voor de remmen en het vermogen van de vrachtwagen en de opleiding van de chauffeurs strenge criteria opgelegd.

Tweede vergunning toegekend aan Gilbert De Clercq International Transport and Logistics

Via een oproep midden 2014 zocht de Vlaamse overheid transportbedrijven die aan deze test wilden meewerken. Van alle ingediende voorstellen voldeden zes trajecten met bijhorende voertuigen aan de vooropgestelde criteria. Na het indienen van de nodige bewijsdocumenten en het uitvoeren van de nodige testen kan er voor deze trajecten een vergunning worden afgeleverd om met de voorgestelde LZV’s goederen te vervoeren.

Deze week werd de tweede vergunning toegekend aan Transport De Clercq. Transport De Clercq zal nu voor de duur van het proefproject met LZV’s dagelijks een vast  traject in  de haven van Antwerpen  afleggen.

De LZV combinatie, die integraal in België is ingeschreven is een trekker (twee assen) – oplegger (drie assen) – aanhangwagen (twee assen) combinatie. Hiervoor werd een bestaand voertuig  in de eigen werkplaats van Transport De Clercq omgebouwd volgens de richtlijnen die door de constructeurs werden opgelegd.

De remmetingen en transformaties werden gekeurd door het erkende keuringsorganisme ESTL uit Deerlijk.

De inzet van deze LZV kadert binnen het veiligheidsbeleid alsook binnen de ‘Lean and Green’ doelstellingen van Transport De Clercq waarbij het terugdringen van de CO2 uitstoot een kritische factor is.  



Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Truckoccasions

Rijverboden