Transport Online - Vakbonden: 'Nederlandse staat en NS debet aan Fyra-debacle'

Vakbonden: 'Nederlandse staat en NS debet aan Fyra-debacle'

Vakbonden: 'Nederlandse staat en NS debet aan Fyra-debacle'
29-10-2015 10:17 | Algemeen | auteur Redactie [FE]

UTRECHT - De bevindingen van de parlementaire enquêtecommissie over de Fyra, die gisteren werden gepresenteerd, bevatten geen verrassende conclusies, stelt FNV Spoor-bestuurder Huub van den Dungen.

"De Nederlandse Staat en de Nederlandse Spoorwegen (NS) zijn debet aan het debacle, dat is helder. Dat het zo ver heeft kunnen komen met de Fyra is het gevolg van de mislukte marktwerking."

“Het Fyra-debacle maakt pijnlijk duidelijk dat de marktwerking slecht kan uitpakken. De belangen van personeel en reizigers zijn op een forse manier geschaad”, stelt Evert Jan van de Mheen van CNV Vakmensen.

Stop met experimenteren

De parlementaire enquêtecommissie reikt in haar rapport geen concrete oplossingen aan. Wel stelt ze dat een aantal scenario’s nader moet worden onderzocht.

Van den Dungen: "Deze scenario’s variëren van de privatisering van het spoor tot het in stand houden van de huidige situatie. De bal ligt nu weer bij de Tweede Kamer. Wat wij in ieder geval niet willen, is dat er nu een jarenlang debat volgt over een oplossing. We willen dat de Nederlandse staat stopt met het experimenteren op het spoor. Het is absoluut onwenselijk dat iedereen aan het lijntje wordt gehouden."

CNV-bestuurder Evert Jan van de Mheen hoopt dat de politiek er lessen uit trekt en pleit ook voor duidelijkheid voor NS.

Van de Mheen: “Het vrijgeven van het spoor heeft grote consequenties voor het investeringsbeleid van spoorbedrijven. Zolang er geen duidelijk speelveld is, gaat angst een rol spelen. En angst is een slechte raadgever. Het leidt tot verkeerde beslissingen en zet de rem op plannen voor de lange termijn. En wie zijn uiteindelijk de dupe? De reizigers en het personeel.”

Zenuwen

Volgens de CNV-bestuurder hebben de beleidsmakers bij NS “nu al de zenuwen over 2019, als er weer een zogenaamd herijkingsmoment is voor de aanbestedingen op het spoor”. Van de Mheen: “De politiek moet zich realiseren dat een zo cruciale infrastructuur als het spoor gebaat is bij duidelijkheid. Als ook voor de lange termijn duidelijk is dat NS het hoofdspoornet houdt, met een aantal kleinere vervoerders eromheen, weet iedereen waar hij aan toe is. Dan kan NS investeren in een betrouwbaar product. Dat is goed voor de reizigers én voor de duizenden werknemers bij NS.”

Reactie opstappen Mansveld

Van de Mheen: “Het opstappen van staatssecretaris Mansveld is een politieke afweging, waar wij kennis van nemen. Maar daarmee is er nog geen oplossing voor de doorgeslagen marktwerking op het spoor.”

Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Rijverboden

Actuele Brandstofprijzen
Euro951,822
Diesel1,499

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen

Truckoccasions