Clicky


D66: 400 miljoen extra voor onderhoud spoor

D66: 400 miljoen extra voor onderhoud spoor
28-10-2015 09:10 | Politiek | auteur Redactie [FE]

DEN HAAG - D66 wil dat het kabinet €400 miljoen extra investeert in onderhoud van het spoor.  ProRail heeft onlangs gewaarschuwd dat er een jaar lang veel hinder op het spoor zal zijn, omdat er ook doordeweeks en overdag aan het spoor gewerkt moet worden. Dat komt omdat staatssecretaris Mansveld een tekort heeft van honderden miljoenen euro. Het is goedkoper om overdag aan het spoor te werken dan ’s avonds en in het weekend.

Van Veldhoven: “Het kabinet investeert nu €400 miljoen in een overbodige verbreding van een snelweg bij Amelisweerd, in de buurt van Utrecht. Dat levert een kortere reistijd op van enkele seconden. Tegelijkertijd zitten de treinreizigers straks met de ellende. Die staan straks in de kou op het perron omdat er overdag onderhoud aan het spoor wordt gepleegd.”

D66 wil dat bij Amelisweerd binnen de bestaande situatie wordt gekeken naar oplossingen voor een betere doorstroming. De €400 miljoen die daarmee wordt bespaard kan worden gebruikt om gaten te dichten in de begroting voor onderhoud aan het spoor.

Schrap overbodige projecten

Tot 2020 komen minister Schultz (VVD) en staatssecretaris Mansveld (PvdA) van het ministerie van Infrastructuur en Milieu honderden miljoenen euro’s tekort voor onderhoud van snelwegen, vaarwegen en spoor.

Van Veldhoven: “Dit kabinet moet even goed haar prioriteiten op een rij zetten. Het is onverstandig om honderden miljoenen uit te geven aan overbodige nieuwe projecten terwijl je tegelijkertijd beknibbelt op onderhoud. Nieuwe projecten die niet of nauwelijks iets toevoegen aan de bereikbaarheid moeten tegen het licht gehouden worden en zo nodig worden geschrapt.”

Broodnodig onderhoud

De minister wil de snelweg in de zogenaamde ‘bak’ bij Amelisweerd verbreden. Lokaal en nationaal wordt daar veel tegen geprotesteerd. Het project is duur en het levert schade op aan de natuur in één van de laatste stukjes groen rond Utrecht. In de huidige bak kunnen bovendien al twee keer zes rijbanen gerealiseerd worden.

Van Veldhoven: “De minister heeft structureel te weinig geld vrijgemaakt voor onderhoud. De minister vindt het blijkbaar leuker om lintjes door te knippen van een overbodig en duur stuk asfalt. Daarmee jaag je echter mensen de trein uit en de auto in. Daar krijg je ook weer files van.”