Clicky


'Logistieke mkb blind voor innovatie'

'Logistieke mkb blind voor innovatie'
27-10-2015 13:42 | Algemeen | auteur Redactie [HV]

AMSTERDAM - "We doen veel te weinig met de logistieke innovatie’, zegt Jan-Willem Wesselink, "en dat brengt onze logistieke toppositie in gevaar." De directeur Smart Logistics Hub ziet de marges van logistieke bedrijven steeds verder afnemen en wijst op de reeds voelbare gevolgen voor het mkb. "Die moeten nieuwe innovaties toepassen of ze vechten zichzelf dood. Helaas is het vaak de laatste optie."

Wesselink wordt hierin gesteund door het voorgaande jaar dat bekend kwam te staan als ‘het logistieke jaar van fusies, failissementen en overnames'. Onderzoeksbureau Panteia, dat deze trend onderzocht in opdracht  van ING en TVM, is helder: de sector zet te weinig in op vernieuwing.

Nieuwe innovaties

"Maar die vernieuwing is er wel", stelt Wesselink. "Nederland behoort tot de logistieke top van de wereld en 'kleinere' spelers als Airhunter en Collibox zijn toonbeelden van logistieke innovatie. Twee bedrijven die letterlijk een gat in de markt vullen. Ze spelen in op de restruimte in vrachtwagens en andere modaliteiten. Dat doen ze allebei op geheel eigen wijze, maar wel met het gevolg dat de markt verandert. Of 12Return dat oplossingen biedt voor de grote stroom retourzendingen."

Het recent gepubliceerde onderzoek Logistiek dienstverleners; de houdbaarheid van het business model van ING en TVM ondersteunt Wesselink zijn gedachtegoed.

 'Het overgrote deel van de Nederlandse vervoersbedrijven richt zich op optimalisatie van kernactiviteiten en kostenverlaging, terwijl slechts een klein deel alternatieve kanalen aanboort om nieuwe klanten en markten te bedienen', is de conclusie van het onderzoek.

‘Van optimalisatie naar business development’, is dan ook het credo van Wesselink met zijn Smart Logistics Hub.

Over de Smart Logistics Hub

De logistieke wereld non-stop in contact brengen met innovatieve ideeën, dat is wat de hub gaat doen.

Dat doen ze door het verbinden van innovatieve start-ups, overheid, marktpartijen, kennisinstellingen en studenten in 85 events met 2.500 bezoekers.

De Smart Logistics Hub werkt samen met partners Schiphol, de Amsterdam Logistics Board en Dinalog Amsterdam.

Van 10 tot en met 13 november trapt de Smart Logistics Hub af met een openingsweek.

In deze week komen logistieke topsprekers, logistieke innovators en financiers bijeen om de fundering te leggen voor een sterke logistieke hub.

Tijdens deze week wordt ook een gratis werkplek vergeven voor het beste logistieke idee en een gratis partnership ter waarde van 10.000 euro.