Wie kent deze vrachtwagen nog? [deel 12 2]

Wie kent deze vrachtwagen nog? [deel 12 - 2]
19-04-2013 10:27 | Transport Online | auteur de redactie
DAMWOUDE - De Amerikaanse truckfabrikant Mack heeft in haar bestaan een bijna oneindig aantal types en varianten geproduceerd. De vrachtwagens werden over heel de wereld verkocht en geassembleerd. Anders dan Europese trucks kon je een Mack samenstellen met verschillende merken motoren en andere onderdelen van de aandrijflijn.

F-serie
In dit verhaal beperken we ons tot de de F-serie, die in 1962 de opvolger was van de verouderde G- en H-series. De F-serie was toen een ultramoderne truck met een kantelcabine. De serie werd geleverd tot 1981. De F-serie was bedoeld voor transporten over lange afstanden en werd in de loop der jaren ook in Europa populair.


De truck kon worden voorzien van verschillende motoren. Een Maxdyne of een Thermodyne uit de eigen productie van Mack, maar ook een Cummins, Detroit Diesel of een Caterpillar behoorde tot de mogelijkheden. De loopbaan van de F-serie begint in 1962 met de productie van de F609. In totaal werden van de F600 uitvoeringen bijna 14.000 exemplaren gebouwd. De populariteit steeg echter met sprongen met de introductie van de F700, die van 1968 tot 1979 werd verkocht. Maar liefst 45.000 eenheden kwamen over heel de wereld op de weg.

Na de F700 liep de F-serie op zijn eind. In zeer kleine aantallen werd nog een F800 en een F900 geproduceerd, maar de glorietijden waren over en de laatste liep in 1981 van de band. In Amerika werden de trucks geleverd in FS uitvoering, waarbij de S staat voor 'steel' en een FL 'lightweight' uitvoering.


De F700 werd in Nederland onder andere geleverd aan Overdorp uit IJmuiden, waar op een gegeven moment zelfs 26 Mack trucks in gebruik waren. Chauffeur Henk Sterrenburg reed met een Mack op het Midden-Oosten voor Rijnart Transport. Hij is inmiddels ver de 70 gepasseerd, maar wil nog graag vertellen over de '70-er jaren, toen hij met regelmaat naar bestemmingen als Teheran en Karachi reed.

Continu draaiende motor bij -30 graden Celsius
"Op de route naar Karachi maakten we de eerste tussenstop bij Istanbul. Even op adem komen en een bezoek aan de bazar. Na Istanbul begon het avontuur. In de winter had je zes dagen nodig om door Turkije te komen, terwijl er maar met vier werd gepland. In de winter kan het in de bergachtige gebieden van Turkije wel -30 graden Celsius worden. Als je dan niet continu je motor liet draaien bevroor alles", vertelt Henk Sterrenburg.

"De grens van Turkije naar Iran kostte je minimaal een dag, maar vaker twee. De volgende tussenstop op de lange reis is Teheran, waar als het nodig was gerepareerd werd. De vrachtwagens hadden op deze route veel te verduren, dus er ging nogal eens wat kapot. Voor de hele route had je veel papieren nodig, die niet altijd vlot afgegeven werden. Zo heb ik een keer zes dagen in Teheran moeten wachten op een visum voor Pakistan. Niet, dat we ons niet konden vermaken, want we hebben alles gezien in Teheran, dat in de tijd van de sjah één van de mooiste steden van het Midden-Oosten was", gaat Henk verder.


Drie maanden onderweg naar Karachi
"Ik heb veel meegemaakt op mijn reizen naar het Midden-Oosten. Je was vaak afhankelijk van hulp van andere chauffeurs. Bij technische problemen of onduidelijke voorschriften bij de douane kon je wel wat hulp gebruiken. Vooral van Engelse collega's kon je altijd een helpende hand verwachten. Bij een reis naar Karachi deed je soms drie maanden over de 20.000 km heen en weer. Soms onder barre omstandigheden, want temperaturen konden in Turkije zakken naar -30 graden Celsius en in Pakistan stijgen tot boven de 40 graden Celsius. Met de Mack F700 heb ik een aantal reizen naar het Midden-Oosten gemaakt. Niet de meest comfortabele truck, maar met de Mack was je wel "King of the Road"."

Auteur: Ad de Koning | Foto's met dank aan aan Henk Sterrenburg en de Stichting Midden Oosten Chauffeurs Nederland

Meer afleveringen uit de serie 'kent u deze vrachtwagen nog?' vindt u hier
Rijverboden
Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier