Clicky


Koppelverband van 110 m vaart voor het eerst van Veghel naar Eindhoven

Koppelverband van 110 m vaart voor het eerst van Veghel naar Eindhoven
23-10-2015 11:25 | Algemeen | auteur Redactie [FE]

EINDHOVEN - Maandag 26 oktober vaart voor het eerst een Klasse II koppelverbandschip van 110 meter lang en meer dan zeven meter breed van Veghel naar de Beatrixhaven in Eindhoven. Met de passage van het schip de Eros, dat met cofinanciering door metaalrecyclingbedrijf HKS Metals is verlengd tot koppelverband, wordt een mijlpaal gemarkeerd in de aanpak van de Zuidoost-Brabantse kanalen, die voorheen alleen geschikt waren voor schepen tot 63 meter.

Deze vaart met een langer schip is mogelijk geworden doordat de Zuidoost-Brabantse kanalen en de Beatrixhaven in Eindhoven zijn opgewaardeerd. De werkzaamheden aan de Zuid-Willemsvaart en het Wilhelminakanaal zijn uitgevoerd in opdracht van Rijkswaterstaat in samenwerking met het Ministerie van I&M, de provincie Noord-Brabant en vier Zuidoost-Brabantse gemeentes.

Het betreft een project uit het Beter Benutten-programma waarmee door aanpassingen de beschikbare infrastructuur beter benut kan worden om de bereikbaarheid van de regio te verbeteren. Door relatief eenvoudige maatregelen als het verruimen van bochten, het aanleggen en verlengen van ligplaatsen en het verstevigen van oevers en bodem is het kanaal nu geschikt voor twee keer langere Klasse II-schepen. Daarnaast zijn ligplaatsen gemaakt voor klasse IV-schepen bij sluizen 4, 5 en 6.  

De werkzaamheden aan het Beatrixkanaal in Eindhoven zijn gereed en uitgevoerd in opdracht van de gemeente Eindhoven. Het kanaal is over een lengte van ongeveer 8 kilometer uitgebaggerd en daardoor voldoende diep gemaakt voor grote schepen. Ook zijn de oevers over een lengte van ca 8,4 kilometer vernieuwd en zijn de wachtplaatsen en steigers opgeknapt. Hierna volgt het haventerrein dat nieuwe verharding krijgt en voorzieningen zoals verlichting.

Daarnaast ontwikkelt de gemeente Eindhoven een app, die moet zorgen voor meer veiligheid en een betere informatievoorziening in het Beatrixkanaal, waar zowel de pleziervaart als de beroepsvaart gebruik van maken. Dit project is gefinancierd door de gemeente Eindhoven, ministerie van Economische Zaken, Provincie Noord-Brabant, Stimulus / OP Zuid, SRE en ontvangt een Europese subsidie via Interreg. De ontwikkeling van de app past binnen een serie van Europese projecten die - onder de noemer Numericanal- waterwegen ontwikkelen met behulp van ICT toepassingen.

Bedrijfsleven

Door het beter benutten van de vaarroute Veghel-Eindhoven kan er meer vervoer over water plaatsvinden. Dit zorgt voor minder files op de weg, meer economische kansen voor de regio en meer duurzaamheid. De aanpassing van de kanalen is een nadrukkelijke wens van het bedrijfsleven dat ook kostenvoordelen ziet.  Meer vervoer verplaatsen van de weg naar water gaat echter niet vanzelf. Daarom hebben de 16 bedrijven, die zich indertijd sterk hebben gemaakt voor deze aanpassingen, zich verenigd in de stichting BERZOB (Beter Benutten Zuidoost-Brabant) en zetten zich hier samen voor in.

Het MCA Brabant (Multimodaal Coördinatie en Adviescentrum Brabant) coördineert en adviseert bij dit gezamenlijke project en vormt de verbindende schakel tussen bedrijfsleven en overheid. Metaalrecyclingbedrijf HKS Metals is één van de deelnemers aan BERZOB. Zij heeft besloten om samen met één van haar vaste schippers en eigenaar van de Eros, te investeren in een koppelverband.

Om dit mogelijk te maken is de Eros aangepast, zodat deze aan een ander schip gekoppeld kan worden en is een ander bestaand schip omgebouwd tot ‘duwbak’. Zodoende kunnen beide schepen nu in koppelverband varen en in een keer de dubbele lading vervoeren, terwijl het bestaande schip een tweede leven heeft gekregen. De meest duurzame vorm van metaalrecycling is immers direct hergebruik.