Lagere kosten en tijdwinst door nieuwe draadloze afstandbediening Volvo Trucks

Lagere kosten en tijdwinst door nieuwe draadloze afstandbediening Volvo Trucks
23-10-2015 09:37 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie [HV]

BEESD - Volvo Trucks introduceert de Work Remote: een nieuwe draadloze afstandbediening waarmee het laden kan worden vereenvoudigd. Dit moet leiden tot lagere kosten voor transportbedrijven.

De Volvo Work Remote is in feite een universele afstandsbediening. Net als voor een televisie maar dan voor bepaalde functies van de vrachtwagen en de opbouw.

“Het universele zit hem daarin, dat Work Remote binnen de mogelijkheden net zo programmeerbaar is als de gebruiker het wil hebben. Dat maakt het apparaat gemakkelijk te bedienen. Work Remote verenigt gemak, veiligheid en brandstofbesparing in één schermpje en acht knoppen”, legt Wijnand van den Brink, Manager Product bij Volvo Trucks Nederland uit.

De werking van Work Remote valt uiteen in het bedienen van enkele functies die direct aan de truck gerelateerd zijn en speciale functies die meer met de opbouw te maken hebben.

Zo kan Work Remote via de afstandsbediening de motor starten en stoppen, lichten aan- en uitzetten, de luchtvering laten zakken of stijgen en de cabine op slot doen.

Maar de optie kan ook ingezet worden om bijvoorbeeld, de auto naar één kant te laten hellen, de laadklep te bedienen, te kiepen en een op de PTO aandreven functie te starten en stoppen. Bijvoorbeeld een haakarm of een pomp. Dat werkt met meer zekerheid, veiliger en het scheelt tijd. 

“In veel situaties heeft de chauffeur een veel beter overzicht als hij tijdens het lossen naast of achter zijn truck staat. Bijvoorbeeld bij het afzetten van een containerbak of het volblazen van een silo."

 "Work Remote vergemakkelijkt het werk van de chauffeur omdat hij niet voor elk wissewasje zoals het verhogen of verlagen van het toerental weer de volledige 16,5 meter naar voren moet lopen. En weer terug. Daarnaast brengt Work Remote ook besparing van brandstof met zich mee. Om tijd en meters te besparen, laten veel chauffeurs de motor lopen terwijl ze slangen aan- en afkoppelen of laadkleppen ontgrendelen. Dat hoeft niet meer. En dat is ook goed voor het milieu”, verklaart Wijnand van den Brink.

Marcel Scheurwater: “Work Remote bespaart brandstof”

Marcel Scheurwater is al 20 jaar eigenrijder. Afgelopen februari nam hij van Volvo Trucks-dealer Van Dijk een nieuwe Volvo FH13 500 Globetrotter met I-Shift Dual Clutch in een bakwagen aanhangerconfiguratie in gebruik. Die kreeg behalve een Walking Floor in beide laadruimten ook een groot deel van het optieboekje en Work Remote.

Marcel rijdt veel met tuinaarde en turfproducten naar Frankrijk in opdracht van derden. Dat kan losgestort of op pallets zijn. “Dat is het voordeel van de Walking Floor”, vertelt hij. “Ik los veel bij tuinders. Dat gaat meestal losgestort. Maar als ik pallets met zakken los bij een tuincentrum, gebruik ik de vloer ook. Want ik kan natuurlijk niet de zijwanden opendoen. Maar met die vloer lopen de pallets mooi naar achteren of naar voren."

"Ik rijd ook suikerbieten in het seizoen. Bij al dit soort werk, heb je veel gemak van Work Remote. Hij zet de motor aan en uit, kan het toerental bedienen, de PTO en de hydraulische pomp inschakelen, de luchtvering voor- en achterover zetten, de werklichten aan en uit doen, de cabine op slot doen en de liftas op de aanhanger bedienen. Ook kan ik de aslast aflezen op het schermpje van de Work Remote. Dat is wel makkelijk. Want bij het laden doe ik het bovenzeil los en kiepen ze de turfproducten of tuingrond er met de shovel of de kraan in. Dan weet je nooit precies hoe zwaar één hap is.”

“Wat mij het meest opvalt, is dat het systeem brandstof bespaart. Je laat de motor namelijk nooit langer en harder lopen dan strikt noodzakelijk is. Maar eigenlijk heb ik het systeem vooral voor het gemak gekocht. Mijn truck is 18,75 meter lang. Als ik vroeger vergat het werklicht aan te zetten, was je weer 40 meter verder vóór je aan je werk kon. Ik weet zeker dat ik het systeem ook weer op mijn volgende truck zet. Wie weet wat hij tegen die tijd nóg meer kan bedienen dan hij nu al doet.”

Ploegmakers Groep: “Tijdwinst en minder overbelasting door Work Remote”
De Ploegmakers Groep in De Rips bestaat uit twee grondverzetbedrijven, een handel in zand, agrarisch loonwerk en een groot eigen akkerbouwbedrijf. Binnen het grondverzet gebruikt het bedrijf twee Volvo-trucks: een FH12 460 6x2 trekker met een aardappeltrailer en een Volvo FMX 8x4 chassis met een haakarmcontainerinstallatie. De Volvo FMX 460 8x4 is op advies van Volvo Trucks-dealer BAS Groep uitgerust met Work Remote.

“Om heel eerlijk te zijn, wisten we niet eens van het bestaan van Work Remote”, vertelt directeur Frans Ploegmakers. “Het was dat de verkoper van ‘de BAS’ ons wees op de mogelijkheden. Ik had meteen het idee dat het in ieder geval qua veiligheid en ergonomie goed zou zijn voor onze mensen. Want hoe vaak zitten die niet half omgekeerd op de stoel met een verdraaide nek tijdens het lossen? Dan kun je er beter naast staan met zo’n kastje in je hand. Voor het geld hoefden we het niet te laten. Dat mag als het om veiligheid en werkcomfort gaat ook geen afweging zijn. Wij zijn zuinig op ons personeel, want daar zit een belangrijk deel van onze kennis van het werk.”

De nieuwe Volvo FMX van Ploegmakers kreeg Work Remote en de chauffeur kan daarmee ook de werking van de haakarm bedienen. “Dat maakt het werk niet alleen eenvoudiger maar vooral ook veiliger. Met die 8x4 komen we overal en vaak is er weinig ruimte om de bak af te zetten of op te pikken. Nu de chauffeurs er naast kunnen staan tijdens die handelingen, hebben ze een prima overzicht en is er veel minder kans op schade. Zeker bij het zand en grind rijden, is het erg bruikbaar. Vooral bij particulieren kunnen we nu veel beter net dát uit de bak storten wat er besteld is. Bovendien kunnen we bij afwezigheid van de vaste chauffeur ook eens een ander op die truck laten rijden.”

Ploegmakers is er van overtuigd dat Work Remote méér brengt dan alleen gemak voor de chauffeur. “We merken bijvoorbeeld dat we ook sneller werken in het aardappeltransport in het seizoen. Bij het storten van de aardappelen in de bunker op de fabriek, moet dat mooi gelijkmatig gaan, de bak moet niet te snel en niet te langzaam omhoogkomen om een constante aanvoer te bewerkstelligen. Vroeger zat de chauffeur daarvoor half omgedraaid in zijn cabine om dat kiepen te regelen en dan keek hij nog steeds voornamelijk tegen de onderkant van de laadbak aan. Nu staat hij naast het voertuig en heeft hij veel beter overzicht op wat er gebeurt. Dat scheelt tijd.”

Ploegmakers vindt dat Work Remote niet alleen een goede investering was voor zijn mensen, maar ook prima terug te verdienen is door de tijdsbesparing die het oplevert.

Bok Transport: “Aslasten aflezen en stationairtijd beperken”
Bok Transport in Sneek is gespecialiseerd in het vervoer van veevoeders. Het bedrijf is een onderdeel van de AB Texel groep. Het bedrijf nam begin dit jaar 18 Volvo FM 410 trekkers in een Globetrotter XL uitvoering in gebruik die allemaal zijn uitgerust met Work Remote.

De auto’s staan voor trailers met een losinstallatie op de achterkant. Bok Transport rijdt internationaal met veevoer van verschillende producenten en brengt dat naar de boeren. Daar moet het meestal in silo’s geblazen worden.

“Dat veevoer lossen, is best een tijdrovende klus”, vindt Arjen Hoekstra. “Onze chauffeurs zijn zomaar 10 minuten bezig met het aan- en afkoppelen van de slangen. Bij ons is de Work Remote daarom naast gemak ook een manier om brandstof te besparen. Want die slangen zitten achterop. Als de chauffeur het helemaal volgens het boekje zou doen, moet hij de motor afzetten, naar achteren lopen, slang aankoppelen, weer naar voren lopen, in de cabine klimmen, starten, PTO inschakelen en optoeren om precies de goede hoeveelheid lucht te draaien. Dat moet hij dan weer achterop controleren en blijft hij bezig. Dus de meesten beginnen al met de motor te laten draaien. Maar al die stationairtijd kost natuurlijk wel extra druppels.”

De Work Remote heeft het werk op het boerenerf een stuk makkelijker gemaakt. “Nu loopt de chauffeur naar achteren met die afstandsbediening in de zak, koppelt aan en start vanaf de loskont de motor, schakelt die PTO in en toert zo op dat er precies genoeg lucht gedraaid wordt om het veevoer de silo in te blazen. Dat scheelt tijd en geld én het werkt makkelijker.”

De chauffeurs zijn heel blij met de Work Remote: “Vooral jongere chauffeurs vinden het prachtig en pakken het snel op.”

Wat Arjen bijzonder waardeert aan Work Remote, is dat je er ook de aslasten mee kan afwegen. “Bij verschillende producenten laad je zelf de auto vol en moet de chauffeur ook zelf bepalen hoeveel hij erin gooit. Dat ging vroeger nog wel eens mis. Voor je wegrijdt moet de auto natuurlijk eerst over de weegbrug. Als er dan meer dan 10% teveel in zat, moest dat er eerst weer uit. Anders kom je het terrein niet af. Nu met Work Remote kan de chauffeur terwijl hij bovenop staat te laden, op het display redelijk goed zien hoe zwaar de truck al is. Het is niet helemaal nauwkeurig maar wel een goede indicatie. In ieder geval zijn we nu nog maar zelden te zwaar op de weegbrug en dat scheelt tijd en ergernis.”



Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Truckoccasions

Rijverboden