Clicky


IFB lanceert nieuwe treinconnectie naar Italië vanuit Moerdijk

IFB lanceert nieuwe treinconnectie naar Italië vanuit Moerdijk
20-10-2015 13:34 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie [FE]

MOERDIJK - Vanuit CCT-terminal Moerdijk werd er een nieuwe treinverbinding opgezet naar Italië (Milaan). De containers komen zowel per schip als per vrachtwagen binnen. De combinatie van verschillende transportmodaliteiten draagt bij tot duurzame mobiliteit in de transportsector.

Het ligt in de lijn van de strategie van het Havenschap om de combinatie van verschillende transportmodaliteiten te stimuleren om zo tot duurzame mobiliteit in de transportsector te komen. Met deze nieuwe connectie denken we hiermee alvast een stap in de goede richting te zetten.

Concreet betekent dit dat er een nieuwe spoorverbinding werd opgezet tussen Moerdijk CCT terminal (Combined Cargo Terminals) EN Milano Segrate.

Het terrein is strategisch gelegen in de Vlaams-Nederlandse delta tussen de Mainports Antwerpen en Rotterdam, op een knooppunt van vier beschikbare modaliteiten waardoor zij een belangrijke schakel vormt tussen deze wereldhavens.

De containers die worden overgeslagen met bestemming Italië, komen zowel per schip als per vrachtwagen binnen. De spooroperator in deze ketting is IFB, een betrouwbare, neutrale operator met een uitgebreid Europees netwerk. Zij onderhouden de contacten met de grotere vervoerders en willen met dit nieuwe aanbod hun bestaande verbindingen op Italië vanuit Antwerpen en Zeebrugge uitbreiden.

De transporten van en naar het Verenigd Koninkrijk worden per schip verzorgd door A2B-online Container. Zij sluiten naadloos aan op het spoorwegnetwerk naar Italië

Draaischijf in dit alles is de CCT-terminal die de logistieke ondersteuning biedt.

CCT beschikt over een eigen railterminal met twee sporen van 750 meter en één spoor van 950 meter dat doorloopt tot op de kade. Op deze manier is tevens directe overslag mogelijk tussen trein en binnenvaartschip en tussen trein en shortsea-schip.

De tractie van Moerdijk tot Keulen wordt uitgevoerd door Locon Benelux BV, een tractiemaatschappij die zich op internationale- en lange afstandstransporten richt.

Vanaf Keulen zet SBB Cargo International het traject verder. Als cargo-afdeling van de Zwitserse spoorwegen is het hun missie om de kwaliteit op de Noord-Zuidas hoog te houden.

Op dit moment worden er drie round trips per week aangeboden. De ambitie is om dit begin 2016 op te trekken naar vijf wekelijkse round trips.