Clicky


Een smartphone op wielen: dat is de intelligente truck van morgen

Een smartphone op wielen: dat is de intelligente truck van morgen
20-10-2015 09:18 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie [FE]

BRUSSEL - Gepersonaliseerd, voorspellend en prettig om mee te rijden. De intelligente truck van morgen lijkt meer op een smartphone op wielen dan op een traditioneel voertuig. “De productiviteit in de transportsector zal de komende jaren een revolutionaire ontwikkeling doormaken”, zo zegt Hayder Wokil, Director Quality & Uptime bij Volvo Trucks.

Momenteel rijden er circa 175.000 Volvo-trucks met een online verbinding over de Europese wegen. Een aantal kan vandaag al informatie verzenden over de volgende onderhoudsbeurt en ook kunnen bepaalde vereiste onderhoudswerkzaamheden op afstand worden beheerd. Dit is echter nog maar het begin.

“Binnen een paar jaar zal de truck bijvoorbeeld de eigen status in real-time kunnen bewaken, wat leidt tot eenvoudiger en sneller onderhoud en een grotere productiviteit voor alle betrokkenen: chauffeurs, werkplaatsen en transportbedrijven”, aldus Hayder Wokil, Director Quality & Uptime bij Volvo Trucks.

In de toekomst zal de truck ook de werkplaatsadministratie simpeler maken door de eigen onderhoudsbeurt te reserveren op het moment dat dat nodig is, door de juiste monteurs te kiezen voor de relevante taken en door van tevoren de vereiste onderdelen te bestellen voor levering aan de werkplaats. Reparaties kunnen worden uitgevoerd op de plek waar de truck dan is en op een tijdstip dat past in het werkschema.

“Het onderhoud wordt gesynchroniseerd met de werktijden van de truck en ingepland bij de dichtstbijzijnde werkplaats op een tijdstip wanneer het voertuig niet in gebruik is, bijvoorbeeld 's nachts of als de chauffeur een wettelijk voorgeschreven pauze heeft. Via een online verbinding kan de truck ook zelf eenvoudige reparaties op afstand uitvoeren”, verklaart Hayder Wokil.

De truck van morgen biedt verder meer flexibiliteit. Met verbindingsmogelijkheden die zich steeds verder ontwikkelen, kan de specificatie van de truck worden aangepast aan afzonderlijke opdrachten, wat leidt tot een efficiëntere bedrijfsvoering.

“De volgende generatie trucks wordt steeds verder gepersonaliseerd en kan bijvoorbeeld worden aangepast aan de wensen en de rijstijl van de chauffeur. En bovendien kan de truck de eigen configuratie bijwerken en aanpassen aan specifieke transportopdrachten”, legt Hayder Wokil uit.

Eén belangrijke vereiste voor het benutten van de voordelen van connectiviteit is het verzamelen van grote hoeveelheden gegevens.

Volgens Per Adamsson, Direct Strategy & Business Development Director bij Volvo Group Telematics, volgen de moderne trucks de trend die in de afgelopen jaren is ingezet door smartphones. In de automobielsector wordt deze ontwikkeling dan ook de ‘smartphone op wielen’ genoemd.

“In de nabije toekomst kunnen trucks communiceren met andere weggebruikers en met mobiele, op afstand ingeschakelde apparaten zoals fietshelmen, en zo het ongevallenrisico verlagen en ongeplande uitval verminderen”, verklaart Per Adamsson.

“Dankzij de online verbinding kan de truck in de toekomst ook onafhankelijk de verkeerssituatie analyseren en de meest efficiënte route kiezen als er verderop files of wegwerkzaamheden zijn”, vervolgt Per.

Ook al bestaat veel van de technologie voor het verwerkelijken van de truck van morgen ook vandaag al, toch kan het enige tijd duren voordat het scenario van de volgende generatie werkelijkheid wordt.

“De grootste uitdaging is gelegen in het onderzoeken van de enorme hoeveelheid gegevens die we van de trucks ontvangen. De infrastructuur voor wereldwijde connectiviteit moet ook nog verder worden ontwikkeld voordat we de visie van de volgende generatie kunnen omzetten in dagelijkse realiteit”, zegt Hayder Wokil.

Vier toekomstige trends in de transportsector

1. Slimme services

Behalve het voorspellen van fouten zullen truckfabrikanten binnen een paar jaar ook beter begrijpen waarom storingen plaatsvinden – voordat ze optreden. Het voertuig kan zelf kleine defecten verhelpen of een waarschuwing geven en zelf een onderhoudsbeurt plannen voordat zich een probleem voordoet.

2. Minder administratie

In de toekomst zullen het transportbedrijf en de werkplaats veel minder administratie voor het onderhoud van de truck hoeven bij te houden. De truck kan dit namelijk meestal zelf, zoals het reserveren van een onderhoudsbeurt en het downloaden en bijwerken van de on-board software.

3. Verbonden apparaten

In de toekomst kunnen alle producten om ons heen zoals horloges, jassen en fietshelmen, rechtstreeks met elkaar communiceren als dat een meerwaarde heeft. De horloges van de toekomst geven bijvoorbeeld niet alleen de tijd aan, maar kunnen ook de polsslag van de chauffeur in de gaten houden, en een waarschuwing geven of de automatische piloot inschakelen als er iets met de chauffeur gebeurt.

4. Personalisering

Hoe meer informatie de truckfabrikant heeft over wie er achter het stuur zit en wie eigenaar van de truck is, hoe gemakkelijker het wordt om de individuele truck af te stemmen op specifieke rijstijlen en transportopdrachten.