Clicky


Meer trekkers dan vrachtwagens in Nederland

Meer trekkers dan vrachtwagens in Nederland
19-10-2015 09:26 | Financieel | auteur Redactie [FE]

DEN HAAG - Voor het wegtransport van goederen zijn meer trekkers dan vrachtwagens in gebruik. Trekkers worden intensiever gebruikt en zijn doorgaans jonger dan vrachtwagens. Dat maakt CBS bekend.

Begin 2015 telt Nederland ruim 70 duizend trekkers waarbij de laadruimte (de oplegger) losgekoppeld kan worden en zo’n 63 duizend vrachtwagens met vaste laadruimte. Het aantal trekkers is de afgelopen vijf jaar stabiel gebleven, terwijl het aantal vrachtwagens in Nederland gestaag afneemt. Sinds 2012 zijn er meer Nederlandse trekkers dan vrachtwagens.

Met trekkers kan de helft meer vervoerd worden dan met vrachtwagens. Daarnaast zijn ze flexibeler inzetbaar en worden vooral gebruikt voor lange, internationale ritten. Ze rijden ruim vier maal zoveel kilometers in het buitenland als vrachtwagens. Een trekker legt gemiddeld 78 duizend kilometer per jaar af, dubbel zoveel als een vrachtwagen.

Trekkers worden eerder vervangen

Vanwege het intensiever gebruik en het maken van meer internationale ritten rijden trekkers gemiddeld korter rond dan vrachtwagens. Trekkers rijden gemiddeldd 7,4 jaar rond, vrachtwagens zijn 13,4 jaar oud wanneer ze van de Nederlandse weg verdwijnen. Deze hogere omloopsnelheid betekent dat er eerder nieuwe trekkers moeten worden aangeschaft. Een tiende van de Nederlandse trekkers was nieuw in 2015, van de vrachtwagens was dit 4 procent.

Trekkers zijn hierdoor doorgaans jonger dan vrachtwagens. Gemiddeld was begin 2015  een trekker 6 jaar en een vrachtwagens 11 jaar oud. In verband met onder andere lagere brandstofkosten en tol is het voordeliger om internationale ritten met jongere, schonere voertuigen uit te voeren. Vooral trekkers worden hiervoor gebruikt.