Thermo King lanceert innovatieve warmtepomptechnologie voor elektrische en hybride bussen

Thermo King lanceert innovatieve warmtepomptechnologie voor elektrische en hybride bussen
16-10-2015 09:52 | Algemeen | auteur Redactie [FE]

KORTRIJK(B) - Thermo King, een fabrikant van temperatuurbeheerssystemen voor diverse toepassingen binnen de transportsector en een label van Ingersoll Rand, introduceert de eerste elektrische lucht-naar-lucht reverse cycle warmtepompunits op de markt voor hybride en elektrische bussen.

Het nieuwe assortiment Athenia™ MkII elektrische warmtepompen biedt de meest rendabele verwarmings- en koelingsprestaties in hybride en elektrische bussen dankzij het omkeerbare koelingscircuit (reverse cycle). De serie biedt maximaal comfort voor de passagier. Niet alleen tijdens de zomermaanden wanneer koeling vereist is, maar ook tijdens de wintermaanden wanneer er behoefte bestaat aan verwarming.

"In deze tijden van snel uitbreidende steden en toenemende files, is er een groeiende behoefte aan meer duurzame technologie voor passagiersvervoer. De warmtepomp is een van de meest veelbelovende technologieën om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen, en tegelijkertijd volledig klimaatcomfort voor de passagiers te garanderen," aldus Gulsah Metinoz, portfoliomanager voor Bus en Marine bij Thermo King.

"Met dit unieke assortiment aan warmtepompunits, versterkt Thermo King haar leidende positie in de race om innovatie. Dit is een verdere aanvulling op ons vermogen om klanten op maat gemaakte oplossingen te bieden die tegemoet komen aan hun zakelijke behoeften, aansluiten op ontwikkelingen in de sector en voldoen aan de juiste reglementaire vereisten."

In de verwarmingsmodus is de Athenia MkII elektrische warmtepomp in staat warmte te verplaatsen van de buitenlucht naar het passagiersgedeelte binnen, met een prestatiecoëfficientie (COP) tot niveau 4. Dit betekent dat voor elke 1 kW elektriciteit die wordt onttrokken aan de batterijen de warmtepomp tot 4 kW aan warmte genereert. In de koelmodus functioneert de unit net als een standaard Athenia MkII als elektrische airconditioningunit.

Het batterijkoelingscircuit van de warmtepompunit werkt onafhankelijk van de koeling van het passagierscompartiment en de verwarmingsmodus. Het circuit helpt om de verwarmingsenergie die tijdens het gebruik van de bus door de batterijen wordt gegenereerd effectief te hergebruiken en vermindert het energieverbruik van de unit wanneer er een beroep wordt gedaan op de verwarmingsmodus voor de passagiers.

Om het totale stroomverbruik te verminderen, gebruikt de Athenia MkII elektrische warmtepompunit een elektrische compressor met variabele snelheid, met een verwarmings- en koelingscapaciteitmodulatiebereik tot 60 procent. Bovendien werkt de unit onafhankelijk van het motortoerental.

In combinatie met deze innovatie voor het grootste passagierscomfort, kan het Thermo King CANAIRE®-controlesysteem tot drie temperatuurzones beheren met exacte temperatuurbeheersing voor enkele, gelede en dubbelegelede bussen. De unit kan worden uitgerust met een ingebouwde CO2-sensor die de luchtkwaliteit controleert en op efficiënte wijze zorgt voor verse luchtinvoer in de bus.

Het CANAIRE-controlesysteem bevat een ergonomisch ontworpen LCD-bestuurderspaneel, waarmee de A/C-dakunit en de frontbox-unit bij de chauffeur parallel kunnen worden bediend. Bij service en met diagnostische softwarehulpmiddelen kunnen de controlesysteemfuncties worden gewijzigd zodat ze passen bij de werkomstandigheden en de behoeften van de klant.

De nieuwe Thermo King Athenia MkII elektrische warmtepompunits zijn compatibel met busdaken met een radius variërend van 7,5 m tot plat. Om installatiekosten verder te verlagen en de installatie te vereenvoudigen, is de elektrische compressor geïntegreerd in de dakunit. Een optionele ingebouwde warmtewisselaar helpt om de ideale batterijwerkingstemperatuur te behouden voor hybride en elektrische bussen en zo een langere levensduur van de batterij en maximale stroomsterkte te garanderen.



Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Truckoccasions

Rijverboden