Clicky


147. Te oud?

147. Te oud?
16-10-2015 09:27 | Columns | auteur Redactie [FE]

Een transportbedrijf in oost-Nederland heeft, in samenwerking met een werkgeversorganisatie, een aantal werkloze oudere chauffeurs, 50plussers, een kans gegeven om weer terug te keren in het arbeidsproces. In één woord: geweldig! En in een ander woord: belachelijk!

Laat ik vooropstellen dat het voor deze chauffeurs fijn is dat zij, na een periode van gedwongen werkloosheid, weer aan de slag kunnen; de WW is 70% van het salaris en 70% van geen vetpot is nóg minder brood, en zónder boter. Wat kan ik er dan op tegen hebben? Laat mij proberen u dat uit te leggen

De vraag: waarom is er sowieso een speciaal project nodig om oudere werknemers weer aan de slag te krijgen? Het antwoord is simpel van ingewikkeldheid, en deze term: simpel van ingewikkeldheid bestond niet, maar nu wel en hij klopt nog ook. Het simpele deel van het antwoord op de eerder gestelde vraag is: omdat werkgevers geen mensen aannemen wanneer deze boven de vijftig jaar zijn.

Deel twee, de ingewikkeldheid van het antwoord zit ‘m in het feit dat werkgevers niet kúnnen zeggen waarom zij die vijftigers niet aannemen, om nog maar te zwijgen over het niet dúrven zeggen. Er is namelijk geen enkele reden te bedenken om een 50plusser, bij gelijke behandeling en na gebleken geschiktheid, niet aan te nemen.

Nu gaat er ongetwijfeld iemand, zeer waarschijnlijk een werkgever (alhoewel: die weet echt wel beter!), roepen dat een oudere werknemer te duur is. Laat ik dat sprookje maar gelijk uit de wereld helpen. Ruim vóór de jaren ’90 van de vorige eeuw was ik al werkzaam als vrachtwagenchauffeur bij verschillende transportbedrijven die allemaal mijn salaris volgens de CAO betaalden. In elke CAO voor welke bedrijfstak dan ook worden de salarissen verdeeld in groepen of schalen, zo ook in de CAO voor het beroepsgoederenvervoer.

Vanaf in ieder geval 1985 ben ik qua salaris altijd ingedeeld geweest in loonschaal D5. In echte cijfers is dat tegenwoordig €2300,-  bruto per maand. Zo’n 25 jaar geleden was het salaris datzelfde cijfer, maar dan met Hfl. er voor. U ziet het: ik zit al jaren in dezelfde loongroep, en wanneer ik weer ga solliciteren zal dat dan ook mijn loonei… vraag zijn. Veel chauffeurs zitten vanaf hun 25e, 30e in D5. Een 50plusser die D5 betaalt krijgt is dus niks duurder dan zo’n 25-jarige snotneus.

Nog even terug naar het bovenaan dit verhaal genoemde project. Heeft u het bijbehorende artikel al gelezen? Ja? Mooi zo, dan kunt u misschien mijn volgende vraag beantwoorden: waarom neemt dit transportbedrijf deze chauffeurs niet in dienst, maar moeten/mogen zij eerst enige tijd werken ‘met behoud van uitkering’?

Nooit gehoord van (half jaar-) contracten, en proeftijd? Wat te denken van de nieuwe regels omtrent ‘vast contract, of oprotpremie’? Ga ik, als 50plussige, zelfverkozen werkloze vrachtwagenchauffeur ooit nog wel een vaste baan vinden of krijgen? En, nog veel belangrijker: wil ik nog wel een vaste baan*? Want dat, beste werkgevers van Nederland, en andere geïnteresseerden, kan natuurlijk ook. Werkgeversorganisaties willen graag flexibeler kunnen omgaan met consumentenvraag en personeelsbestand (lees: bij minder werk makkelijker personeel kunnen ontslaan), maar daardoor zijn werknemers ook makkelijker geworden in jobhoppen. Er worden steeds minder gouden horloges voor 40 jaar dienstverband uitgereikt. Misschien toch een idee om die vijftiger maar gewoon aan te nemen? Hij en zij kan nog zomaar 17 (over een poosje verplicht 20) jaar mee.

Marcel Heinsbroek, ibv rijbewijzen ABCDE, chauffeursdiploma en rollatorcertificaat.

*Ja hoor, best wel. Per 1 januari 2016 ben ik weer beschikbaar. Alleen voor léúk werk bellen, aub.