Clicky


Transrad kiest voor Volvo Trucks met bijzondere veiligheidsvoorzieningen

Transrad kiest voor Volvo Trucks met bijzondere veiligheidsvoorzieningen
15-10-2015 12:15 | Nieuw Materieel | auteur Redactie [FE]

FLEURUS(B) - Volvo Trucks heeft onlangs vier FH-trekkers geleverd aan het Belgische Transrad. Dit is een mooie referentie, omdat dit bedrijf gespecialiseerd is in het vervoer van radioactieve stoffen: bij een dergelijke activiteit wordt nog meer aandacht geschonken aan de kwaliteit en de veiligheid van de voertuigen.

Transrad vervoert sinds 1988 radioactieve en ‘gevoelige' stoffen voor de nucleaire industrie. De aandeelhouders zijn het Nationaal Instituut voor Radio-elementen (IRE) voor 49% en het Franse Transports NCT voor 51%. Transrad is overigens gevestigd op het terrein van het IRE in Fleurus (Henegouwen).

Naast wegvervoer organiseert het bedrijf ook lucht-, spoor- en zeevervoer. Tevens heeft het activiteiten op gebied van verzekeringen inzake nucleaire verantwoordelijkheid, alsook van haalbaarheidsstudies met betrekking tot het vervoeren en verzenden van gevoelige producten.

De vloot van Transrad bestaat uit 11 trekkers en 20 opleggers. Alle voertuigen zijn specifiek ontworpen en uitgerust  voor het vervoer van nucleaire en radioactieve stoffen. Transrad kocht traditiegetrouw al vele jaren zijn trekkers bij een andere constructeur, maar Volvo Trucks heeft een recente aanbesteding gewonnen. Vier FH 4x2 van 500 pk zijn onlangs geleverd en twee andere zijn besteld, met een optie voor een zevende exemplaar.

Voorrang aan de veiligheid

"Deze trekkers zijn superuitgerust, zowel op vlak van veiligheid als van comfort", aldus Georges Patris, commercieel afgevaardigde van Génie Route, de Volvo Trucks-dealer in Fleurus.

"Zo zijn ze uitgerust met de Adaptive Cruise Control met noodremfunctie, Lane Keeping Support, Driver Alert Support, Lane Change Support, enz. Tevens hebben wij een speciale bekabeling moeten voorzien voor bijkomende veiligheidssysteemen eigen aan het vervoer van dergelijke gevoelige vrachten. Op gebied van comfort vernoemt Patris onder andere een Globetrotter XL-cabine, twee bedden en 220 V stekkers."

"De veiligheidsuitrustingen waren een zeer belangrijke factor in onze keuze", vertelt Thomas Walgraffe, directeur van Transrad. "Maar ook de chauffeurs hebben inspraak gehad. Voor een bedrijf als het onze is de kwaliteit van de chauffeurs minstens even belangrijk. Om veiligheidsredenen krijgen ze een uitvoerig opleidingspakket - onder andere ADR Klasse 7 - en moeten ze minstens drietalig zijn (Frans, Nederlands, Engels en/of Duits). Voor ons komt het er dus op aan om ze zo lang mogelijk in dienst te houden. Dan is een verandering van merk niet zo evident."

Génie Route - die zijn zetel heeft op dezelfde industriezone als Transrad - heeft twee jaar geleden het onderhoud van de opleggers (dat voordien in Luik gebeurde) overgenomen. Het bedrijf heeft dan ook deelgenomen aan de aanbesteding voor de vervanging van iets meer dan de helft van de trekkers. Génie Route heeft het gehaald, met de goedkeuring van de chauffeurs.

Dynafleet

Volgens Walgraffe waren er zeker een aantal ‘die hards' van het vorige merk onder hen, maar er waren er ook velen die zeiden open te staan voor verandering. "Wat hen over de streep heeft gehaald, is de soepelheid van de I-Shift versnellingsbak - die ze fantastisch vinden - het geluidsniveau in de cabine en het comfort in het algemeen", zegt hij.

"Wat mij als bedrijfsleider erg aangesproken heeft, is het feit dat ik dankzij het Dynafleet-systeem, het verbruik van de trekkers nauwgezet kan opvolgen. Nu al hebben we kunnen vaststellen dat het verbruik rond de 26 liter per 100 km schommelt, tegen 29 liter voordien. Ik verwacht dat wij zelfs lager zullen kunnen gaan, wanneer de chauffeurs een bijkomende training zullen hebben gekregen."

Tot slot waardeert Walgraffe dat hij, dankzij Dynafleet, over betrouwbare statistieken beschikt. "Hierdoor zullen wij vermoedelijk kunnen deelnemen aan het Lean and Green-programma, mits wij onze vooruitgang nu kunnen staven."