Clicky


Duikerklok om sluisdeuren IJmuiden te onderhouden

Duikerklok om sluisdeuren IJmuiden te onderhouden
08-10-2015 09:16 | Algemeen | auteur Redactie [FE]

IJMUIDEN - Er moesten een paar zware jongens aan te pas komen om drie drooglegkuipen van elk 100.000 kg en één caisson van 130.000 kg. te verplaatsen. De vier loodzware objecten werden in de laatste week van augustus verplaatst, ter voorbereiding op de bouw van de nieuwe sluis. Johan Hertong, projectmanager van aannemersbedrijf De Klerk, vertelt over deze operatie. En legt uit wat een caisson en een drooglegkuip eigenlijk zijn.

Als een ouderwetse duikerklok

De sluisdeuren van de Noordersluis rijden op stalen wielen en openen en sluiten op railbanen. Die railbanen moeten soms onderhouden worden. Maar deze banen liggen zo’n 15 meter onder water. "Drooglegkuipen helpen hierbij", vertelt Johan Hertong. "Als er aan de rails gewerkt moet worden, leggen we drooglegkuipen op de rails. Drooglegkuipen zijn grote stalen overkappingen, die staan op de bodem van de sluis. Daar bovenop sluit een caisson de drooglegkuip af, waarna we al het water onder die stalen overkapping kunnen leegpompen."

De waterdruk zorgt ervoor dat het geheel tegen de bodem gedrukt wordt. Eigenlijk net als een ouderwetse duikerklok, of als een glas gevuld met lucht in een emmer water. "In deze luchtbel kun je lopen, het is een ruimte van zo’n 2 meter hoog, 10 meter breed en 50 meter lang." 

Eén voor één verplaatst in vier dagen

De onderdelen zijn nu verplaatst naar de Noordersluis. Hertong: "Alle vier de objecten hebben we één voor één verplaatst. Hier hebben we vier dagen over gedaan. Het zijn behoorlijk zware objecten, die pak je niet zo maar op. Ons kraanschip de Westerschelde laadde eerst de caissons aan boord van een ponton. Dit voeren we naar de bestaande deurenberging van de Noordersluis, waar we de objecten vanaf het kraanschip op hun definitieve bestemming hebben geplaatst."

Het lossen op de nieuwe locatie werd ondersteund door een 500 tons-telescoopkraan. "Ons eigen kraanschip van 300 ton is op zichzelf net niet groot genoeg voor al dat gewicht."  

Veilig verplaatsen

Het verplaatsen verliep voorspoedig: "We hadden minder tijd nodig dan gepland. En door gunstige tijdstippen uit te kiezen, heeft de scheepvaart er nauwelijks last van gehad. Terwijl we wel voor de veiligheid om stremming hadden gevraagd bij Rijkswaterstaat en het Havenbedrijf, zodat er geen schepen in gevaar zouden komen. Maar het verliep allemaal voorspoedig. Nu liggen de drooglegkuipen en caissons in de opslag te wachten op hun eerstvolgende inzet."