Clicky


Vijf nieuwe DAF XF voor Combex Transport

Vijf nieuwe DAF XF voor Combex Transport
06-10-2015 09:43 | Nieuw Materieel | auteur Redactie [FE]

EESTRUM/EMMER-COMPASCUUM - Afgelopen vrijdag is een prachtige DAF XF FT 460 SSC afgeleverd aan COMBEX Transport in Eestrum. Het betreft de eerste uit een serie van in totaal vijf stuks. Deze trekker is bestemd voor de vestiging in Emmer-Compascuum.

COMBEX is al vele jaren een begrip in Nederland. Al sinds in 1970 twee transportbedrijven, van Dijk te Eestrum en Gebr. Postma te Tietjerk, de beide transportbedrijven samenvoegden tot één transportbedrijf genaamd COMBEX Transport. Zij starten in 1970 met 12 vrachtwagens speciaal ingericht voor het vervoer van betonproducten en bouwmaterialen. Vanaf 1970 is COMBEX Transportbedrijf B.V. zich blijven ontwikkelen in exceptioneel transporten distributie/groupage van bouwmaterialen. Met de overname van Bos Transport werd de oprichting van vestiging te Emmer-Compascuum een feit.

In Emmer-Compascuum werd in november 1991 een geheel nieuwe specialisatie ontwikkeld, te weten distributie bouwmaterialen van en naar Duitsland. In deze specialisatie zijn zij een van de meest vooraanstaande vervoerders en mogen zij menig Duitse bouwmaterialenleverancier tot hun klantenkring rekenen. Hierna werden het wagenpark en de activiteiten uitgebreid door overnames zoals Van der Veen Transport uit Suamar en Bergum, Bogerd Transport te Nieuwland, Berends Transport te Groningen, een gedeelte van VAB transport te Suameer en een gedeelte van het wagenpark met activiteiten van Rinsma Transport te Franeker.

Inmiddels telt COMBEX transportbedrijf B.V.  tot nu toe, 55 eigen trekkende eenheden, 15 charters en 75 personeelsleden en is daarmee één van de grotere logistieke dienstverleners in de bouw- en industriesector met specialisaties op gebied van exceptioneel transport en de distributie/groupage van bouwmaterialen in Nederland en Noord-Duitsland. Kortom met recht een transportbedrijf te noemen met als motto: Sterk in Speciaal werk!

DAF XF FT 460 Super Space Cab

Voor COMBEX Transport uit Emmer-Compascuum past hierbij de perfect op maat gemaakte robuuste DAF XF FT 460 Super Space Cab, met maximale betrouwbaarheid, duurzaamheid, hoge prestaties én een laag brandstofverbruik. Met de krachtige en elegante uitstraling is deze XF hét visitekaartje voor COMBEX.

Chauffeurs verdienen het beste!

Het interieur is het koninkrijk van de chauffeur. Met 12,6 kubieke meter beschikt de Super Space Cab chauffeur over de grootste cabine in de markt om in te werken en te leven. Het dashboard is rondom de chauffeur ontworpen en de schakelaars zijn per functiegroep gegroepeerd voor een maximaal bedieningsgemak. De nieuwe XF Super Space Cab biedt ruimte in overvloed met meer dan 1.000 liter opbergruimte.

En omdat de DAF XF Super Space Cab veel wordt ingezet voor vervoer van en naar Noord-Duitsland, heeft de chauffeur optimaal slaapcomfort nodig want “een fitte chauffeur is een veilige chauffeur”. Het bed is 2,20 m. lang en heeft een 16 cm dikke pocketveringmatras met bijna 900 roestvrijstalen veren verdeeld over drie comfortzones. Het nieuwe bed is in het midden 80 cm en achter de stoelen 70 cm breed. Dit garandeert een perfecte rust.

PACCAR MX-13 Euro 6 motor

Deze DAF XF FT 460 is uitgevoerd met een PACCAR MX-13 Euro 6 motor, welke zich kenmerkt door een combinatie van bewezen, state-of-the-art technologieën en een groot aantal technische innovaties. De motor wordt geleverd met een vermogen van 460 pk met hoge koppels van 2.000 tot 2.500 Nm, beschikbaar over een breed toerengebied (1.000 – 1.425 t/min.).

Geautomatiseerde AS-Tronic versnellingsbak

De Euro 6 PACCAR MX-motor wordt gekoppeld aan vernieuwde PACCAR-versnellingsbak, geproduceerd door ZF. Tot de nieuwe functionaliteiten van de geautomatiseerde transmissies behoren EcoRoll en Fast Shift, die het rijcomfort ten goede komen en als doel hebben het brandstofverbruik en de CO2-emissies verder te reduceren. De AS-Tronic geautomatiseerde versnellingsbak kenmerkt zich door een aantal nieuwe, specifieke DAF-functionaliteiten. Door toepassing van nieuw ontwikkelde software en nieuwe sensoren, sluit de koppeling heel geleidelijk, waardoor deze nog soepeler aangrijpt voor een excellent gedrag bij het wegrijden en manoeuvreren. Dankzij EcoRoll wordt op lichte afdalingen de koppeling opengezet, waardoor de truck met stationair toerental gecontroleerd naar beneden ‘rolt’. Ook Fast Shift draagt bij aan het gunstige brandstofverbruik.

Een zo laag mogelijk emissie- en geluidsniveau + gunstig brandstofverbruik

Bij deze DAF XF zijn de nieuwe achteras en de ophanging volledig nieuw ontworpen met het oog op rijeigenschappen, comfort en een laag gewicht. Met nieuwe, langere eindoverbrengingen voor lagere motortoerentallen. Het common rail-systeem staat hoge inspuitdrukken tot 2.500 bar toe en biedt de mogelijkheid om voor- en na-injectie, of een combinatie van beide toe te passen.

Dat levert een fijnere verneveling op en veel meer mogelijkheden om de verbranding te optimaliseren voor een zo’n laag mogelijk emissie- en geluidsniveau en een zo gunstig mogelijk brandstofverbruik. Daarbij spelen ook nieuwe en zeer geavanceerde motorsoftware en nieuwe sensoren en actuatoren een belangrijke rol. Die functioneren nog sneller en nauwkeuriger en zorgen ervoor dat steeds het optimale mengsel van lucht, uitlaatgassen en brandstof wordt ingespoten, eveneens belangrijk voor maximale efficiency en lage emissies.

Foto's

  • B. Kuil
    B. Kuil
  • B. Kuil
    B. Kuil
  • B. Kuil
    B. Kuil
  • Bek en Verburg BV