Clicky


Hogere veiligheid op het spoor met nieuw beveiligingssysteem

Hogere veiligheid op het spoor met nieuw beveiligingssysteem
02-10-2015 13:06 | Algemeen | auteur Redactie [CE]

DELFT - Het nieuwe treinbeveiligingssysteem European Rail Traffic Management System (ERTMS) draagt bij aan een hogere veiligheid op het spoor. Ook kan het de interoperabiliteit, betrouwbaarheid, capaciteit en snelheid verbeteren. Het systeem bevat Europees afgestemde technische specificaties voor een ergonomisch verantwoorde presentatie van ERTMS-gegevens aan de machinist.

ERTMS heeft onder andere de volgende voordelen op het gebied van veiligheid:

  • In een trein met het ERTMS-systeem ziet de machinist op een scherm hoe hard hij mag rijden op dat traject.
  • ERTMS zorgt ervoor dat de trein niet harder kan rijden dan toegestaan en remt de trein automatisch af als dat nodig is.
  • ERTMS weet precies waar een trein is; de machinist ziet op een scherm of het spoor voor hem vrij is.
  • ERTMS verkleint de kans dat een trein door een rood sein rijdt.

Net als het huidige beveiligingssysteem ATB werkt ERTMS alleen wanneer zowel sporen als treinen ermee zijn uitgerust. In Nederland zal het ministerie van Infrastructuur en Milieu de huidige treinbeveiligingssystemen door ERTMS vervangen.

ERTMS internationaal
Tussen 2016 en 2028 voert het ministerie ERTMS in op grote delen van het spoor in de brede Randstad. Ook internationale (goederen) spoorlijnen krijgen dit systeem. Treinen kunnen dan eenvoudig van land naar land rijden zonder van veiligheidssysteem te wisselen. 20% van de treinen is al uitgerust met ERTMS, de komende jaren krijgen alle treinen het systeem. Het is dan mogelijk om de treinen flexibel in te zetten op spoorlijnen met ERTMS.
ERTMS wordt in de hele Europese Unie op de belangrijkste trajecten ingevoerd.