Transport Online - 1 Miljoen ton minder suikerbieten door quotum (+foto's)

1 Miljoen ton minder suikerbieten door quotum (+foto's)

1 Miljoen ton minder suikerbieten door quotum (+foto's)
29-09-2015 14:37 | Transport | auteur Redactie [CE]

DE WESTEREEN - De bietencampagne 2015 is weer van start gegaan. Vanaf vandaag rijden er weer volop vrachtwagens met suikerbieten richting de fabrieken van de Suiker Unie. Hoewel er veel suikerbieten worden verwerkt, is het een stuk minder dan vorig jaar. Dat heeft alles te maken met het suikerquotum.

Bram Fetter is plant manager bij de fabriek van de Suiker Unie in Hoogkerk. Hij ziet precies hoeveel bieten er minderr binnenkomen. "Vorig jaar hebben wij 3,5 miljoen ton bieten verwerkt. Dit jaar is dat 2,5 miljoen ton." Dat verschil van één miljoen ton is ook terug te zien in de hoeveelheid geproduceerde suiker. "Als fabriek produceren wij dit jaar 400.000 ton suiker. Er is, vanwege het quotum, 100.000 ton doorgeschoven van 2014 naar 2015", aldus Fetter.

Het suikerquotum is de maximale norm die gehaald mag worden. Doordat vorig jaar een erg goed jaar was, is de Suiker Unie over het quotum heengegaan. Dat betekent dat 100.000 ton suiker is doorgeschoven naar productiejaar 2015. Zoveel mag er minder geproduceerd worden, om vorig jaar te compenseren. Het suikerquotum wordt in 2017 afgeschaft.

Minder productie betekent minder productiedagen. "Er zijn dit jaar 95 productiedagen, vorig jaar waren dat nog 125 dagen", aldus Fetter. Er wordt dus ongeveer een maand korter geproduceerd door de Suiker Unie. Dit heeft zijn gevolgen op de werkgelegenheid in de hele keten.

Jaap Wigchers van Wigchers international Transport rijdt al jaren op de bietencampagne met zijn bedrijf. "Wij rijden dit jaar met achttien auto's." De productietijd is ingekort en de rijtijd van de transporteurs dus ook. Toch rijden er bijna de hele dag bietenwagens heen en weer. "Onze wagens rijden continu. Wij hebben drie personen per wagen in een ploegendienst en ze staan alleen zondag overdag stil." 

De vermindering in productie valt samen met een slechte suikerprijs. Daardoor verdienen alle onderdelen van de keten nog minder aan de suiker dan vorig jaar. "De suikerprijs is laag en er wordt minder vervoerd. Wij hebben ongeveer 20% minder inkomsten van de bieten dit jaar", aldus Wigchers.

Volgens Fetter is er nog een klein probleem bij dit jaar. Het weer. "Het is een natter jaar dan vorig jaar. Dan zit er meer klei aan de bieten en die klei kost ons drie keer geld. Tijdens het transport, want de wagens zijn dan zwaarder. In de fabriek, daar moet de klei worden verwijderd en dat maakt het duurder. En als laatste bij het afvoeren van de grond. Hoe meer klei er weg moet, hoe meer dat kost."

Fetter ziet de toekomst wel met vertrouwen tegemoet. Als het quotum wegvalt, wordt er namelijk steeds meer suiker geproduceerd. "Zo is er meer werkgelegenheid voor iedereen. Van de loonwerkers tot de distributeurs en de fabrieksmedewerkers."

De suikercampagne duurt nog tot de kerstdagen.

©Foto's met dank aan fa. Wichgers en Marcel



Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Rijverboden

Actuele Brandstofprijzen
Euro951,687
Diesel1,265

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen

Truckoccasions