Clicky


'Vrachtwagensector verdient een pluim'

'Vrachtwagensector verdient een pluim'
25-09-2015 16:44 | Gevaarlijke Stoffen | auteur Redactie [CE]

DE WESTEREEN – Afgelopen week ging de beerput open bij Volkswagen. De autofabrikant bleek flink gesjoemeld te hebben met de uitstoot van hun dieselauto’s. Gerrit Kadijk van TNO verbaasde zich er niet over. Volgens hem is dit al jaren bekend. Transport-Online interviewde Kadijk.

“In de rapporten van TNO staat al jaren dat personenauto’s meer NOx (stikstof) uitstoten dan de fabrikanten melden. Iedereen in Nederland had het kunnen weten. Het is al in de pers geweest, het ministerie heeft onze onderzoeken. Het is dus geen nieuws voor mij”, aldus Kadijk. Des te opvallender is de verbazing over het VW-schandaal die deze week ontstond.

Financieel voordeel
Kadijk is ingenieur en hij onderzoekt de emissie van voertuigen al jaren. Volgens hem is er een duidelijke verklaring waarom de apparatuur die de NOx-uitstoot moet tegengaan vaak niet aanstaat. “Dat kost de consument geld.” Een schone vrachtwagen kost al snel 5000 euro extra. Kadijk vervolgt: “Ondernemers die een vrachtwagen kopen kunnen dat wel betalen, maar mensen die een auto kopen hebben daar geen duizenden euro’s extra voor over.”

Schoner rijden betekent dus dat het voertuig duurder wordt in de aanschaf. Daarnaast vraagt het rijden met katalysatoren en roetfilters volgens Kadijk ook meer van de auto. “Het kost een beetje extra brandstof en de motor slijt sneller. Je moet dus vaker tanken, de auto moet vaker voor onderhoud naar de garage en de olie moet vaker worden ververst.” Meer NOx uitstoten is financieel dus erg aantrekkelijk voor consumenten.

Minder NOx-emissie betekent niet per se minder CO2-uitstoot
Daarnaast betekent de vermindering van NOx-emissie niet per se dat  de motor zuiniger wordt. Als een motor  veel brandstof verbruikt, dan gaat de CO2 uitstoot logischerwijs omhoog. “NOx en CO2 emissies hebben geen directe relatie”, verklaart Kadijk. Als de maatregelen tegen NOx-uitstoot meer van de motor vragen, dan verhoogt dat de CO2-uitstoot.

Voor  vrachtwagenfabrikanten geldt  dat zij hun zaken sinds 2014 goed op orde hebben. Euro VI vrachtwagens hebben zeer lage roet- en NOx emissiesvolgens de ingenieur van TNO. “Lang werd er naar de vrachtwagens gewezen als grote vervuilers. De fabrikanten hebben zich die kritiek aangetrokken. De motoren zijn schoner gemaakt en met roetfilters en katalysatoren is er gezorgd voor minder uitstoot van schadelijke stoffen.”

Nu stoot een Euro VI vrachtwagen evenveel NOx per kilometer uit als een personenauto met dieselmotor, terwijl een vrachtwagen veel meer brandstof verbruikt. Kadijk is dan ook vol lof over de nieuwe vrachtwagens. “De sector verdient een grote pluim. De fabrikanten mogen best actief uitdragen dat hun voertuigen zoveel schoner zijn dan voorheen.”