Clicky


Online shoppers krijgen hun pakket het liefst in de avond bezorgd

Online shoppers krijgen hun pakket het liefst in de avond bezorgd
24-09-2015 08:59 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie [FE]

'S-HERTOGENBOSCH  - Pakketbezorging is een belangrijk onderdeel van online shopping. Het ideale bezorgmoment voor online shoppers is in de avond, op werkdagen. Bezorging bij de buren is geen probleem, maar liever niet meer dan twee deuren verderop. En welke postbezorger het pakket bezorgt, is nauwelijks van belang. Het liefst bepalen online shoppers zelf het aflevermoment. Dit blijkt uit marktonderzoek van onderzoeksbureau Multiscope onder 1.150 Nederlandse consumenten.

Bezorgmoment het liefst in de avond

Bijna de helft van de online shoppers (46%) wil het liefst in de avond hun pakket ontvangen. Drie kwart wil het liefst op werkdagen het pakket ontvangen. Eén op de tien laat de bestelling op het werk bezorgen. Dit is niet voor iedereen een optie, aangezien 52% van de werkenden het pakket niet op het werk mag laten bezorgen. Indien de mogelijkheid er is, kiest maar liefst 88% het aflevermoment zelf. Same-day delivery staat nog in de kinderschoenen. Slechts 3% van de Nederlanders heeft dit weleens geprobeerd, maar het is ook nog niet overal beschikbaar. De interesse is wel groot; 44% heeft interesse in same-day delivery.

Drie op de tien pakketten afgeleverd bij buren

Gemiddeld worden drie op de tien pakketten bij de buren bezorgd. Bijna negen op tien online shoppers hebben hun pakket weleens bij de buren opgehaald. Slechts twaalf procent staat negatief tegenover aflevering bij de buren. De oorzaak daarvan is vooral het tot last zijn van de buren. Zes op de tien staan positief tegenover het afleveren van pakketten bij de buren, al mag het van 30% niet verder dan twee buren verderop geleverd worden. 

“Als het maar bij directe buren bezorgd wordt en niet een straat verderop”, Luuk uit Eindhoven

Bol.com beste winkel qua levering

Voor tweederde maakt het niets uit welke bezorger het pakket bezorgt. Eén op de vijf onderneemt geen actie als de eerste bezorgpoging mislukt. De helft wijzigt na een mislukte afleverpoging het bezorgmoment naar een tijdstip dat beter uitkomt. Volgens 41% is Bol.com de beste webwinkel qua levering en bezorging van pakketten. 

Methodiek en verantwoording

De cijfers uit dit marktonderzoek zijn tot stand gekomen door een grootschalig onderzoek onder het Multiscope online consumentenpanel, waarbij in totaal 1.150 leden het onderzoek volledig hebben ingevuld waarvan 1.003 respondenten het afgelopen jaar een online bestelling hebben gedaan.