Clicky


Ladingdiefstal in Duitsland stijgt explosief maar daalt in Nederland

Ladingdiefstal in Duitsland stijgt explosief maar daalt in Nederland
23-09-2015 16:58 | Criminaliteit | auteur Redactie [CE]

DE WESTEREEN - In Duitsland kwam vandaag naar buiten dat er jaarlijks voor 1,5 miljard euro aan vrachtwagenladingen wordt gestolen. In Duitsland is het een groot probleem, maar een goede aanpak is er nog niet. Hoe staat het er in Nederland eigenlijk voor?

Bernhard Postma van Stichting Aanpak Voertuig Criminaliteit (AVC) vindt het een belangrijke zaak. “Iedere diefstal kan een faillissement betekenen voor de vervoerder of de opdrachtgever als de verzekering niet goed geregeld is. Een ladingdiefstal heeft gigantisch veel impact op een bedrijf.”

Daar is Rudi Buis van het Verbond van Verzekeringen het mee eens. Buis is woordvoerder Transport en hij weet veel van ladingdiefstal. “Wij hebben in 2013 samen met EVO en TLN een ‘Safety Deal’ en een e-learn tool gelanceerd om ladingdiefstal te voorkomen.” Het aantal ladingdiefstallen loopt sinds twee jaar terug.

Volgens Buis komt dat echter niet alleen door hun actieplan. “Naast de actie van het Verbond van Verzekeraars zijn er nog andere oorzaken die het aantal doen teruglopen. Transporteurs kopen veiligere wagens en de politie is er meer alert op dan voorheen”, dat zei Buis tegenover Transport-Online.

Aantal diefstallen loopt snel terug

In 2013 werd er voor 350 miljoen euro gestolen.  In 2014 en 2015 daalt het aantal diefstallen en daarmee ook de schade die wordt geleden, zo laat de politie weten in de Rapportage Transportcriminaliteit. In 2014 daalde het aantal geslaagde diefstallen met 23 procent ten opzichte van 2013, het aantal ging van 241 naar 185. Het daalde in de eerste helft van 2015 nog verder met 35% tot 120.

Hoe dat verschil tussen Nederland en Duitsland dan is ontstaan kunnen Buis en Postma niet verklaren. Al denkt Buis dat het iets te maken heeft met de goede aanpak en preventie in Nederland: “Het zijn meestal georganiseerde bendes die dit op grote schaal doen. Als zij merken dat het hier moeilijker wordt, dan gaan ze ergens anders naar toe.” In Duitsland kwam juist naar buiten dat er slecht beveiligd wordt.

Verschil in beveiliging

Bernhard Postma weet wel hoe het kan dat ladingen een eenvoudig doelwit zijn, in zowel Duitsland als Nederland. “Niet ieder bedrijf beveiligt zijn vrachtwagens en zijn waren even goed. Vergelijk het met mensen in de buurt, de een heeft een geavanceerd beveiligingssysteem met lasers en de ander vertrouwt op het slotje op zijn achterdeur.” Postma benadrukt tegenover Transport-Online dat het geen kwestie van goed of fout is. “Het is een afweging die je maakt. Extra beveiliging is een stuk duurder.”

De parkeerplaatsen waar in 2015 de meeste diefstallen plaatsvonden zijn Breda, Hazeldonk en Echt.