Clicky


Scala Logistica: itempicking kan snel én efficiënt

Scala Logistica: itempicking kan snel én efficiënt
22-09-2015 10:15 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie [FE]

UTRECHT - De snelle groei in e-commerce leidt tot nieuwe logistieke uitdagingen: hoe kunnen we het grote aantal kleine orders niet alleen snel, maar ook efficiënt verzamelen, verpakken en verzenden? De vakbeurs Logistica laat van 10 tot en met 13 november in de Jaarbeurs te Utrecht zien dat snel en efficiënt heel goed samengaan. Tijdens het Scala Logistica in hal 9 kunnen bezoekers op de voet volgen hoe een order zonder dure systemen binnen een half uur gereed is voor verzending.

Het aantal online winkels zal naar verwachting nog dit jaar het aantal fysieke winkels overstijgen en uitkomen op zo’n 100.000 stuks. In logistiek opzicht gaat de meeste belangstelling uit naar de grote partijen zoals Wehkamp met zijn nieuwe, volledig geautomatiseerde dc in Zwolle en Bol.com met zijn plannen voor een nieuw mega-dc in Waalwijk. Het Scala Logistica Itempicking in hal 9 laat zien dat kleine en middelgrote webwinkels, het overgrote deel van de 100.000 op de markt, met minder hoge investeringen eveneens snel en adequaat hun klanten kunnen bedienen.

De grootste uitdaging in e-commercemagazijnen is het enorme aantal logistieke handelingen. Anders dan in retailmagazijnen worden producten niet meer met dozen of pallets tegelijk naar winkels getransporteerd, maar per één of twee stuks verzameld, verpakt en verzonden. Dat vraagt om slimme oplossingen die bovendien schaalbaar en flexibel moeten zijn, betoogt coördinator Peter Leerintveld. “E-commercemagazijnen moeten in staat zijn om in korte tijd een groot aantal orders te verwerken. Omdat een volledig geautomatiseerde oplossing die op die piekcapaciteit is afgestemd voor verreweg de meeste webwinkels onbetaalbaar is, laten wij enkele slimme, pragmatische oplossingen zien.”

Consolidatie tijdens picking

Op het Scala Logistica in hal 9 kunnen de beursbezoekers exact volgen wat er met een online order gebeurt, vanaf de klik op de bestelknop tot aan het moment van aflevering. Op een groot touchscreen kunnen ze zelf een gadget bestellen, net zoals ze dat thuis op de bank doen met hun tablet of smartphone. Een warehouse management systeem (WMS) zet die bestelling meteen om in een pickopdracht en voegt die met veertien andere orders samen tot een batch.

De bezoekers kunnen vervolgens meelopen met de orderpicker, die de volledige batch in één rondgang door het demomagazijn verzamelt. Daarbij maakt hij gebruik van een orderpickkar met ruimte voor vijftien bakken – één voor elke order - en voice-to-light. Via zijn headset krijgt de orderpicker te horen welke picklocatie hij moet bezoeken en hoeveel stuks hij moet picken. Tegelijkertijd laten elektronische displays op de orderpickkar zien in welke bak hij hoeveel stuks moet leggen. “De consolidatie vindt dus direct tijdens het orderpickproces plaats, waardoor een extra processtap niet meer nodig is. De combinatie van voicepicking en put-to-light zorgt ervoor dat orderpickers hun handen vrij hebben en nauwelijks nog fouten kunnen maken”, verklaart Leerintveld.

Hoge artikeldichtheid

Het demomagazijn toont drie opslagmethoden: palletopslag voor snellopers, legbordstellingen voor mediumlopers en een verticaal liftsysteem voor langzaamlopers. Het verticale liftsysteem is geïntegreerd met het WMS, zodat de lift volledig automatisch de juiste tray ophaalt op het moment dat de orderpicker zijn pickinstructies hoort. “De kunst is om met zoveel mogelijk picklocaties op zo’n klein mogelijk oppervlak een hoge artikeldichtheid te realiseren, zodat de loopafstanden tot een minimum blijven beperkt. Deze opslagmethoden maken dat mogelijk”, verklaart Leerintveld.

Een ander arbeidsintensief proces in e-commercemagazijnen is het verpakken en verzendklaar maken van orders. Het Scala laat zien ook zien hoe dit proces optimaal kan worden ingericht, met een efficiënt en ergonomisch ingerichte paktafel waar de vijftien orders in verzenddozen worden verpakt. Als de doos is aangevuld met de juiste verzendocumenten en de lading is gestabiliseerd met opvulmateriaal, wordt de doos gesloten. Een intelligente bufferende rollenbaan brengt de dozen naar een omsnoeringsapparaat, etiketteermachine en tot slot naar een compact sorteersysteem.

Correcte masterdata

Een factor die in deze operaties vaak wordt onderschat, is het belang van correcte masterdata zoals de afmetingen en gewichten van artikelen. “Dat is niet alleen belangrijk bij het inruimen van artikelen, maar bijvoorbeeld ook bij het berekenen van de juiste doosformaten. De verzenddozen die we hier gebruiken, zijn op maat gemaakt, maar worden voor deze gelegenheid steeds weer opnieuw gebruikt. Het inruimen van artikelen laten we niet zien, maar wel hoe je snel en gemakkelijk afmetingen en gewichten van artikelen kunt vaststellen en vastleggen”, vertelt Leerintveld.

De ervaren consultant benadrukt nog eens dat de getoonde oplossingen stuk voor stuk bestaan uit bewezen systemen en technologieën die op slimme wijze met elkaar zijn geïntegreerd. Leerintveld: “Het zijn betrouwbare, betaalbare en pragmatische oplossingen die samen voor een efficiënte operatie kunnen zorgen. MKB Nederland kan hiermee morgen aan de slag.”

De demonstraties vinden elk uur plaats en nemen ongeveer een half uur in beslag. Tijdens elke demonstratie kunnen vijftien bezoekers onder begeleiding van een deskundige VLA-adviseur (Vereniging Logistiek Adviseurs) het hele proces op de voet volgen. Rondom het Scala, dat een oppervlakte van 24 bij 9 meter beslaat, is voor alle andere beursbezoekers voldoende ruimte om het proces van afstand te bekijken. Na elke demonstratie bestaat de gelegenheid om met deskundigen dieper op deelprocessen in te gaan.

Logistica

Logistica is de belangrijkste vakbeurs op het gebied van logistiek en goederenstroombeheersing binnen de Benelux. De beurs vindt plaats van dinsdag 10 tot en met vrijdag 13 november 2015. Naast een groot en volledig exposantenaanbod heeft Logistica ook een uitgebreid inhoudelijk programma met congressen, seminars, demonstraties en informatieve tours. De beurs kent deze editie twee Scala's: E-commerce logistiek en Warehouse of the future. Aan de beurs nemen ongeveer 250 bedrijven deel die de top uit de branche vertegenwoordigen.