Clicky


Scania gaat voor innovatie op Bedrijfsauto RAI

Scania gaat voor innovatie op Bedrijfsauto RAI
22-09-2015 10:13 | Scania | auteur Redactie [CE]

BREDA – Scania zet op de Bedrijfsauto RAI 2015 sterk in op duurzaamheid en innovatie. Een belangrijke vraag is hoe lang we nog zullen spreken over ‘alternatieve’ brandstoffen. Immers, meer en meer zal er standaard een keuze zijn uit verschillende brandstoffen. De traditionele diesel zal steeds meer terrein verliezen ten gunste van brandstoffen als gas, biobrandstoffen (als bijv. biodiesel en ethanol) en elektriciteit.

Op de Bedrijfsauto RAI toont Scania hiervan enkele goede voorbeelden die de professionele transportondernemer een serieuze keuze bieden. Afhankelijk van de toepassing is niet langer alleen de voertuigspecificatie een belangrijke afweging, maar ook de brandstof. Een goede afstemming met de dealer gaat belangrijker worden dan ooit.

Op haar stand in Amsterdam toont Scania een P320 hybride voertuig waarbij een Euro 6 dieselmotor gekoppeld wordt met een elektromotor. In milieuzones een ideale combinatie die veel mogelijkheden biedt voor distributie buiten de venstertijden. Dit doel komt ook al dichtbij met de eveneens tentoongestelde Scania G340 LNG trekker.

De Scania LNG motor – met 280 of 340 pk – voegt daar een hoog koppel aan toe zodat de rijkarakteristiek van een LNG truck die van een diesel evenaart. Op de Bedrijfsauto RAI krijgt Scania voor haar Euro 6 gasmotoren het PIEK certificaat uitgereikt. Minstens zo belangrijk is dat deze gastruck ook probleemloos op biogas rijdt. Met al deze innovaties komt CO2-vriendelijk transport wel erg dichtbij.

Uiteraard ontbreken op de stand ook een R730 V8 Silver Griffin Topline, een ultrazuinige R410 en een G450 vijfassig bouwvoertuig – compleet af-fabriek - niet. Met name de 410 en 450 pk SCR-only motoren hebben in korte tijd een sterke reputatie verworven als zeer zuinige motoren die een hoog koppel combineren met een lage brandstofrekening. Niet voor niets breken deze motoren in de Europese vakmedia het ene na het andere brandstofrecord.

Volgens goede traditie ondersteunt Scania de voertuigen met een uitgebreid en samenhangend pakket services waarmee de professionele vervoerder het rendement van zijn investering nog verder kan verhogen. Scania Fleet Management Systems (FMS) biedt een compleet pakket tools waarmee de eigenaar de prestaties van het voertuig – en de chauffeur - optimaal kan monitoren.

In heldere overzichten en analyses wordt getoond hoe de trucks presteren en waar ruimte voor bijsturing is. Iedere nieuwe Scania is standaard uitgevoerd met een Scania Communicator. Het enige wat nodig is om gebruik te kunnen maken van de basisfunctionaliteit van Scania Fleet Management Systems is de activering van de Communicator.

De chauffeur blijft een belangrijke schakel in het streven naar de hoogste efficiency. Om die reden biedt Scania Driver Services bij elke nieuwe truck een gratis chauffeurstraining aan. Moderne vrachtwagens zitten boordevol systemen die de chauffeur ondersteunt. Een goede kennis van de systemen en de juiste bediening is hierbij cruciaal. Dit wordt in de training – die ook nog eens meetelt voor code 95 – allemaal meegenomen.

Nog altijd vormen Reparatie- en Onderhoudscontracten, voor zowel truck als trailer, een belangrijke fundament voor vele bedrijven die de operationele kosten van een voertuig goed willen beheersen. Een contract maakt de onderhoudskosten inzichtelijk en voorspelbaar en de Scania werkplaats neemt de vervoerder veel zorgen uit handen. Er is keuze uit diverse looptijden al naar gelang de wensen en de behoefte van de vervoerder zodat een elk contract uniek is.

U vindt de Scania-stand in hal 7.

Leverancier van truck- en traileronderdelen Partsline zal ook op de Bedrijfsauto RAI presenteren. Partsline levert behalve truck en trailer parts ook vehicle related parts, used parts, garage-uitrusting en verbruiksgoederen, oliën en smeermiddelen. Partsline kent inmiddels een vaste kern klanten van transporteurs tot werkplaatsen die door middel van balieverkoop of Partsline Account managers aan de juiste onderdelen van diverse merken worden geholpen. U vindt Partsline in hal 7.

Op 20 oktober vult Scania op het Innovation Lab ’s middags een onderdeel met noviteiten op het gebied van chauffeursbegeleiding. Het doel is de chauffeur mee te nemen in het streven elke Scania zo efficiënt mogelijk te laten presteren. Ook neemt Scania deel aan het seminar Alternatieve Brandstoffen van Transport en Logistiek Nederland. Dit vindt op 20 oktober a.s. plaats in het Amtrium van de RAI. Op donderdag 22 oktober neemt Scania deel aan het congres wegvervoer van Nieuwsblad Transport, met connected vehicles als onderwerp.