Wie kent deze vrachtwagen nog? [deel 10 2]

Wie kent deze vrachtwagen nog? [deel 10 - 2]
15-03-2013 11:01 | Transport Online | auteur de redactie
Soms lopen dingen anders. Ik schrijf vanuit de kantine van een hulpvaardige Renault dealer in Reggio di Calabria. Ook bij een Renault kan de snaar van de waterpomp sneuvelen. Nu eerst over de wederwaardigheden van het Pivot systeem.

Volume was het toverwoord voor veel carrosseriebouwers ongeveer 30 jaar geleden. Meer dan tien soorten kortkoppelsystemen voor truck/aanhangwagen werden op de weg gezet. Sommige met veel succes, andere ronduit gevaarlijk. Maar aan de standaardoplegger ging dit alles voorbij. Mega uitvoeringen waren nog niet bekend, omdat lagere trekkers nog niet te koop waren.

Pas halverwege de jaren '80 waren er enkele dealers, die in eigen beheer trekkers verlaagden naar een schotelhoogte lager dan 1 meter. Eén van de eerste daarvan was een Volvo F10 trekker, die Nijwa verlaagde voor Duntep in Staphorst. Omdat er weinig alternatief was, zou het Pivot systeem een gouden toekomst moeten hebben. Er zijn tenslotte veel meer opleggers dan aanhangwagens.


Maar het systeem had nogal wat nadelen: het was onderhoudsgevoelig en het kostte natuurlijk inbouwhoogte en laadvermogen. Door de beperkte tussenruimte tussen trekker en oplegger kon de cabine de oplegger raken bij het inrijden van een put. Dit was dan weer op te lossen door het monteren van een schuifschotel. Ook het aan- en afkoppelen gaf wat hoofdbrekens.

Het blad wegvervoer heeft in 1984 allerlei systemen getest. Het Pivot systeem had in deze test geen vergelijk, want er was geen ander systeem voor opleggers op de markt. De rijeigenschappen werden als "goed" beoordeeld. Dit in tegenstelling tot de ervaringen van verschillende gebruikers, die toch wel aangeven, dat het systeem bij het uitkomen van een bocht een reactie op de trekker gaf. Ook wordt door gebruikers aangegeven, dat door het schuiven achteruit rijden moeilijker was.

Jan Bijker van Portena vertelt: "Wij hadden vier opleggers met het Pivot systeem. Met een lengte van 13.85 meter en uitgevoerd als semi was dit het maximaal haalbare volume voor een oplegger. Nadeel was het inschuiven van het systeem na een bocht. Dat ging niet altijd soepel."

Het Pivot systeem heeft geen fervente aanhangers meer. Op internet is er eigenlijk niets over te vinden, terwijl er toch nog een redelijk aantal van gemaakt zijn. Zo maar een rijtje: Berbee, Teuben, Portena, Uithoornse Combinatie en waarschijnlijk Blackman. Alleen van Portena heb ik nog een foto gekregen.


Je krijgt het gevoel, dat iedereen, die ermee gewerkt heeft het systeem snel uit zijn geheugen heeft geschrapt. Toch doet dit geen eer aan de innovatie. Het systeem was in principe goed, het werkte, maar had veel nadelen.

Na 1990 werd het systeem overbodig. Met de huidige maten is het systeem niet meer van toepassing. Opleggers hebben door de jaren allerlei maten gehad. Iedere verruiming van de lengte gaf een impuls aan de trailerbouwers. Het leverde weer nieuwe orders op. Het begon met de "Seebohm" wetgeving begin jaren ’60 met 12 meter precies. Later ging het naar 12.20, 12.60, 13.20 en 13.60 meter. Zelfs verlengen van bestaande trailers gebeurde regelmatig.

Kortom: het Pivot systeem verdient meer aandacht. Daarom nog steeds de vraag, wie kan er nog een paar foto's leveren? Stuur uw e-mail naar: addekoning@transport-online.nl

Auteur: Ad de Koning

Meer afleveringen uit de serie 'kent u deze vrachtwagen nog?' vindt u hier
Rijverboden
Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier