Clicky


Tweede mainport investeringsfonds zoekt het breder dan alleen de luchtvaart

Tweede mainport investeringsfonds zoekt het breder dan alleen de luchtvaart
18-09-2015 15:41 | Algemeen | auteur Redactie [CE]

DE WESTEREEN - Na het succes van Mainport Innovation Funds I (MIF) start op 1 oktober het tweede fonds. De partners zijn TU Delft, KLM, Schiphol, Port of Amsterdam en de NS. Het eerste fonds startte in 2009 en heeft negen investeringen gedaan.

Het tweede fonds richt zich niet meer alleen op de luchtvaart, maar richt zich op de hele transportwereld.

Thijs Gitmans is manager van het fonds. Transport Online sprak met Gitmans.

Transport Online: Hoe is dit investeringsfonds tot stand gekomen?
Thijs Gitmans: “De oorsprong ligt in het eerste fonds. Ongeveer zeven jaar geleden zagen mensen bij KLM veel innovatie in kleine bedrijven, maar ze wisten niet zo goed wat ze ermee moesten doen. Samen met de TU Delft zijn ze toen tot deze opzet gekomen met een fonds en een professioneel extern fondsmanagement . Het fonds positioneert zich als een innovatieplatform waar alle partners één of twee innovatiemanagers voor beschikbaar hebben gesteld die actief betrokken zijn bij het fonds. De vijf partners zijn erg belangrijk, zij hebben met hun kennis het fonds gemaakt tot wat het nu is.”

Waar moeten bedrijven aan voldoen als zij in aanmerking willen komen?
“Dat zijn twee belangrijke punten: een slim en vernieuwend idee en er moet een gedreven team achter zitten. Daarnaast gaan wij het liefst met jonge bedrijven in zee. Het hoeft niet per se een start-up te zijn, maar wel jonger dan zeven jaar.”

Hoe worden de bedrijven waarin geïnvesteerd moet worden gevonden?
“De innovatiemanagers bij onze partners zijn continu op zoek naar bedrijven met interessante ideeën. Zij kijkenvoortdurend waar de innovatie plaatsvindt. Als het een goed idee is, dan gaan wij kijken of wij iets voor hen kunnen betekenen, zowel financieel als operationeel. Wij zoeken bedrijven die een steuntje in de rug goed kunnen gebruiken.”

Hoe worden de bedrijven precies geholpen?
“Naast een financiële ondersteuning bieden wij de ondernemers openingen in de transportwereld. Bij onze partners dus. Wij helpen de ondernemer om met zijn idee op de juiste plaats terecht te komen. Nu is het in de transportwereld nog zo dat het klassieke transport en de technologie elkaar slecht weten te vinden. Het zijn twee aparte werelden. Wij willen die werelden samenbrengen, daar hebben we de kennis en het netwerk ook voor. Zo wordt de techniek op de transportwereld afgestemd.

Brengen jullie de bedrijven alleen met elkaar in contact?
“Nee, zeker niet. Het is de bedoeling dat er daarna ook verdere samenwerking volgt. Een mooi voorbeeld uit ons eerste fonds is een systeem waarmee op Schiphol de bagagekarretjes te volgen zijn, Undagrid. Zo is bijvoorbeeld altijd bekend waar karretjes zijn en waar meer karretjes naartoe moeten. Dit is in de praktijk getest op de luchthaven. En Undagrid praat inmiddels ook met de partners in ons nieuwe fonds. Mogelijk dat ze bij hen eenzelfde systeem te kunnen installeren.

Wanneer zijn de eerste resultaten zichtbaar?
“Dat is altijd moeilijk om te zeggen. Momenteel zijn wij met meerdere bedrijven in gesprek over investeringen. Een investeringsproces kan twee tot vier maanden duren. Voor het einde van het jaar willen wij de eerste concrete investering gedaan hebben. Ik kan jammer genoeg nog geen namen noemen.”