Wie kent deze vrachtwagen nog? [deel 9 2]

Wie kent deze vrachtwagen nog? [deel 9 - 2]
08-03-2013 11:26 | Transport | auteur de redactie
DAMWOUDE - In de jaren '60 van de twintigste eeuw worden in Nederland grote projecten aangepakt. Flevoland wordt aangelegd, de Deltawerken komen op gang, de 1e Maasvlakte krijgt vorm en overal worden nieuwe wegen aangelegd. Voor al deze projecten waren zwaardere vrachtwagens nodig. Van Seumeren Transport uit Uithoorn speelde met aangepast materieel in op de vraag. In een bedrijfsfolder van rond 1970 staat alle materieel, dat in de jaren daarvoor in ontwikkeld op een rijtje.

"Over 300 vehicles! Carry any load, any weight." Daarna begint de opsomming: 3- en 4-assige semi diepladers met een Linkbelt Dragline, in die tijd veel gebruikt bij de aanleg van wegen en havens. Een prachtige Nooteboom kuipdieplader, laadvermogen 65 ton. Tot 17,5 meter uitschuifbare platte opleggers voor het tranporteren van staalconstructies en een speciaal gebouwde oplegger voor het vervoer van een baggermolen.


Van Seumeren zat in 1966 dringend te wachten op een 6 x 4 uitvoering van de DAF 2600 om al deze zware opleggers te kunnen trekken. Terberg bouwde twee DAF's om met een REO 6 x 4 tandemstel. Een trekker (nr 44) en een bakwagen (nr 45). Al snel kwam DAF met een tandemas trekker, omdat men wel zag, dat een dergelijke truck uitstekend geschikt was voor het zware transport bij allerlei grote projecten.

Loek Achterberg, oud monteur bij Van Seumeren, is in 'de schoenendoos' op zoek gegaan naar oude foto's. Het zijn foto's van het vervoer van een 70 meter grote kolom voor de bouw van de Total raffinaderij in het Sloe gebied in 1974. De vrachtwagen is een DAF 2600, nr 64, met een 325 pk DKB motor.

Loek vertelt: "Voor het transport waren twee trekkers nodig. De Cometto platformwagens hadden een bak achterop voor de stuurman. Ook kon je vanuit de bak de Cometto hoger en lager zetten. De platformwagens kon je in de lengte en de breedte koppelen. De spoorstangen verzette je dan gewoon met de hand. In totaal hadden de platformwagens 128 wielen."


De foto's zijn gemaakt in 1974 ergens tussen de Zeelandbrug en Goes. "Het was berekoud, maar er ging altijd een monteur mee, omdat er geregeld wat kapot ging."

De DAF 2600 werd vanaf 1967 geleverd als tandemas trekker. De 6 x 4 uitvoering begint onder de naam TT 2600 DP, voor een trekker, , en AT 2600 DP voor een bakwagen. In 1968 is de 2600 leverbaar met de nieuwe DAF DKA 1160 motor met 250 pk. De eisen van de tijd vragen hogere vermogens en DAF voldoet hier in 1972 aan met de komst van de 304 pk DKB 1160 turbo motor. Om deze geweldenaar te herbergen wordt de cabine vijf centimeter hoger gezet. De turbo krijgt een plaats onder de verhoogde motorkap in de cabine.

De DAF 2600 is een vrachtwagen, die een tijdperk markeert: bij de introductie in 1962 was het een uiterst moderne truck. In het laatste productiejaar, 1974, werd de 2600 links en rechts ingehaald door concurrenten met kantelcabines, hogere vermogens en meer comfort.

Door de jaren heel hebben Europese transporteurs gekeken naar Amerika. Daar is de standaard nog steeds een 6 x 4 trekker met een 2 assige oplegger. Stabiele wegligging, mooie gewichtsverdeling en goede tractie. Van de DAF 2600 zijn prachtige voorbeelden in deze configuratie.

In een volgend artikel meer voorbeelden van 6x 4 trekkers naar Amerikaans voorbeeld, die in Nederland geregistreerd zijn geweest.
Auteur: Ad de Koning

Meer afleveringen uit de serie 'kent u deze vrachtwagen nog?' vindt u hier
Rijverboden
Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier