DAF 2600 6 x 4
DAF introduceerde in 1962 de 2600. In eerste instantie voorzien van een Leyland P-680 motor van 220 pk was de 2600 helemaal afgestemd op de nieuwe wettelijke eisen. Een frontstuurcabine met meer comfort voor de chauffeur, maar toch heel compact gebouwd.
De ontwikkelingen gaan snel en DAF kan niet achterblijven. De 2600 wordt in 1965 al op een groot aantal punten verbeterd. In 1968 wordt de truck voorzien van een eigen DAF motor, de DKA 1160, de stamvader van een hele generatie DAF motoren. Er waren ook transportbedrijven, die gewoon zelf bouwden, wat DAF nog niet kon leveren.
Van Seumeren in Uithoorn kocht een A 2600 DP chassis en bouwde deze om naar een 6 x 4 trekker. Hiervoor werd het tandemstel gebruikt van de Diamond T trekker. De assen kwamen van Timken. In 1967 kwam DAF zelf met een 6 x 4 uitvoering, de TT 2600 DP.
Deze trekker is bij uitstek geschikt voor zwaar transport. 60 ton totaalgewicht is mogelijk. In dat geval wordt de rijsnelheid wel beperkt. De goede tractie van het 6 x 4 tandemstel maakte de vrachtwagen ook geschikt voor zware toepassingen in de bouw.
Wie kan meer vertellen over de DAF 2600 6 x 4? Hebt u ermee gereden of er aan gesleuteld: stuur uw reactie, eventueel voorzien van
copyrightvrije foto's naar
addekoning@transport-online.nl en volgende week vrijdag volgt een artikel over de DAF 2600 6 x 4 met uw reacties.
Auteur: Ad de Koning

Meer afleveringen uit de serie 'kent u deze vrachtwagen nog?' vindt u
hier