Wie kent deze vrachtwagen nog? [deel 8 2]

Wie kent deze vrachtwagen nog? [deel 8 - 2]
01-03-2013 11:06 | Transport | auteur de redactie
Afmetingen van vrachtwagens zijn jarenlang onderwerp van discussie geweest. Zelfs toen uiteindelijk in EEG verband de maten en gewichten geharmoniseerd werden, bleef er ruimte voor interpretatie. Sommige landen wilden afwijkende regels. Zo kent Nederland nog steeds een maximaal totaalgewicht van 50 ton.

Er zijn andere leuke voorbeelden, zoals Frankrijk, waar twee opleggers achter elkaar toegestaan zijn, mits het maar binnen de lengte past. Binnen de Europese regelgeving is de maximale laadlengte 15.65 meter. Arthur Blaauw, in 1993 werkzaam bij TLN, een gloedvol betoog om de laadlengte te verruimen naar 16 meter. En hij gaat nog veel verder: "In Zweden is het maximaal totaalgewicht 54 ton, het wordt binnenkort 60 ton en een vrachtwagen mag 24 meter lang zijn. Dat kan in Zweden ook heel goed, omdat de hele infrastructuur daarop afgestemd is. Naar mijn mening zou dat in Nederland ook prima kunnen."

Arthur bepleit eigenlijk twee verschillende dingen. Als eerste is hij van mening, dat de laadbakmaat van 15.65 meter beter vergroot kan worden naar 16 meter. Dit om bakken van 2 x 8 meter mogelijk te maken, maar ook om bakken van 4 meter te gebruiken voor stadsdistributie. Hij is ook een voorstander 'avant-la-lettre' van de LZV.


Enkele jaren later richt hij Lex Anneson op. Een transportbedrijf, dat een volledig nieuw concept vrachtwagen gaat gebruiken: de Dromedaris. Van Eck, de trailerbouwer uit Beesd, bouwt de vrachtwagen en zet het concept in de markt als Combilecks. De laadruimte op de trekker en de oplegger kunnen met elkaar worden verbonden door de koppelschotel te verschuiven. Je opent de deuren en trekt de voorkant van de oplegger en de laadbak op de truck tegen elkaar. Dan is het geheel in één keer te laden en te lossen.

Bij de Combilecks kunnen de ladingunit op de trekker en de oplegger op een uitgekiende wijze aan elkaar verbonden worden. Hierdoor kan de eenheid ook als geheel per spoor vervoerd worden. Aan Arthur Blaauw is in 1999 patent verleend op dit innovatieve systeem. Jammer van zoveel inspanning, want het systeem is eigenlijk door de tijd ingehaald. In 2000 gingen de eerste 4 LZV's de weg om in een proefperiode te kijken of Nederland geschikt was voor veel langere voertuigen.


Wat is er verder van geworden? Moeilijk te achterhalen. Het bedrijf van Arthur Blaauw staat nog ingeschreven, maar de telefoonnummers en de mail werkt niet meer. Een deel van de combinatie zou destijds zijn gestolen. Ook zou het de bedoeling zijn geweest om een proefproces uit te lokken.

Begin jaren '90 waren er meer mensen, die naar andere oplossingen zochten. Henk Rosmalen, directeur van Estepe: "De acht meter plus bakken zullen blijven, zelfs ondanks een EG-richtlijn, die dergelijke laadbakken verbiedt."

Het resultaat: de EXA combinatie. Is het een aanhangwagen- of opleggercombinatie? De EXA combinatie bestaat uit een motorwagen, met een vaste middenas aanhangwagen en een laadbox van 16 meter. Zowel de motorwagen als de aanhangwagen zijn voorzien van een schotel, waarop de laadbak staat. Aan weerszijden van de schotel zijn geleiderollen gemonteerd, die ervoor zorgen, dat de laadbak niet omvalt in de bochten. Om het lengteverschil in bochten tussen de twee koppelschotels te compenseren zit er een schuifsysteem op de aanhangwagen.


Ook over het vervolg van deze combinatie is niet veel te achterhalen. De combinatie zou gereden hebben bij Van Seumeren in Oss. Ook wordt de suggestie gedaan, dat Jan de Rooy verschillende EXA combinaties in gebruik zou hebben gehad. Met zijn enorme kopstraal was de EXA combinatie een gevaar op de weg. In bochten kwam ook de achterkant van de aanhangwagen onder de bak vandaan. De ontwikkeling door Estepe verdient lof, omdat het een gedurfde stap was. Uiteindelijk zijn het mensen als Arthur Blaauw, Henk Rosmalen en Hans van Eck geweest, die de grenzen hebben verkend en een pad gebaand hebben naar de komst van de LZV.

En de aantallen: waarschijnlijk is er maar één dromedaris geweest op een Nederlands kenteken. De EXA combinatie is geen echte "drom", want een dromedaris heeft een klein bakje op de rug van de truck zitten. Vanwege die "bult" op de motorwagen heet het ook een dromedaris. De EXA combinatie is een stille dood gestorven, maar verdient zeker aandacht omdat deze truck mede de weg gebaand heeft voor verdere ontwikkelingen.


Auteur: Ad de Koning

Meer afleveringen uit de serie 'kent u deze vrachtwagen nog?' vindt u hier
Rijverboden
Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier