Wie kent deze vrachtwagen nog? [deel 7 2]

Wie kent deze vrachtwagen nog? [deel 7 - 2]
22-02-2013 10:23 | Transport | auteur de redactie
In 1970 zag de wereld er heel anders uit dan nu. Je hoefde maar een paar honderd kilometer naar het oosten te gaan om de grensposten van Oost-Duitsland te bekijken. Bedreigende torens met bewapende grenswachters, veel prikkeldraad en een brede strook zand. Nog steeds bestond de angst, dat de communisten zich meester wilden maken over West-Europa.

In NAVO-verband werd de verdediging gezamenlijk aangepakt en Nederland verdedigde een deel van de Noord-Duitse laagvlakte. Een laagvlakte moest je verdedigen met tanks. In de jaren '50 werden de Sherman tanks vervangen door zware Centurion tanks. Voor het vervoer van de 50-tons tank werden Thornycroft Mighty Antar trekkers gekocht.


Deze trekkers, die in de jaren vlak na de Tweede Wereldoorlog waren ontwikkeld, waren in 1970 volledig verouderd. DAF en FTF waren in de race voor de order van 39 stuks. Omdat kleinere bedrijven vanwege de slechte tijden bij rijksaanbestedingen bevoordeeld werden, viel de keus op FTF.

FTF assembleerde in Wijchen trucks, die voor een groot deel uit componenten van toeleveranciers bestonden. Detroit Diesel motoren, Allison versnellingsbakken en Rockwell assen. De cabine werd geleverd door Motorpanels uit Engeland. In december 1972 was de aankoop rond en in de loop van 1973 werden de eerste FTF 4050’s geleverd. Bij defensie wordt dit soort voertuigen aangeduid als Tropco (trekker-oplegger-combinatie).


Age Hofman vertelt over de FTF: "Ik heb van 1985 tot 1989 gediend bij 828 Afv Det in Seedorf. Daar heb ik drie jaar op een FTF gereden. Het was een halfautomaat en geen automaat. Na het schakelen moest je proberen om de overgang van de vloeistofkoppeling naar de vaste koppeling met het gaspedaal op te vangen, om het springen te voorkomen. Machtige machine, met veel plezier mee gereden."

"Je kon 1000 liter tanken, verdeeld over twee tanks, maar vanwege het hoge verbruik kwam je er niet zo ver mee. Erg veel ging er niet kapot. Een zwak punt was de compressor. Die zat niet regelrecht op het motorblok, maar met een steun. De aandrijving ging via een getande riem, regelmatig vervangen moest worden. Ook starten bij winterse kou was nogal een gedoe. Gewoon ether spuiten in de inlaat, tot hij eindelijk aan sprong. Voor legerbegrippen was het een luxe en ruime cabine."

Adrie Luykx heeft niet voor defensie gereden, maar wel op een FTF bij Huybrechts. Hij vertelt: "Het was weer opnieuw leren rijden omdat je met de halfautomaat op het juiste toerental moest schakelen. Het was een spartaanse vrachtwagen. Alle andere merken hadden meer comfort. Maar een mooier geluid dan een Detroit Diesel bestaat niet, daar kan geen open uitlaat tegen op."

Wim Antonisse vertelt verder: "Rond 1979 reed ik bij Wim Vos met een FTF. We reden betonelementen, die we met de kraan moesten laden. De kraan was op de kop van de trailer gemonteerd. De FTF was een sterke truck en dat was ook wel nodig want 27 ton laden was heel gewoon."


In 1973 was de FTF 4050 een monstertruck. Het vermogen van 475 pk is zelfs nu nog behoorlijk. Het koppel van 179,8 mkg is echter naar huidige maatstaven lachwekkend. Deze FTF leverde alleen vermogen bij hogere toerentallen, wat ook gelijk het brullende geluid van de 2-takt Detroit Diesel verklaart. FTF geeft in de specificaties een actieradius op van 650 kilometer, bij een brandstoftank van 900 liter. Beladen met een Centurion tank van 50 ton was het brandstofverbruik minder dan 1:1. Nog een paar maten: breedte (zonder spiegels): 2,82 meter, schotelhoogte 1,72 meter.

FTF stond in 1966 voor het eerst op de RAI met een eigen truck. Na het uitleveren van de order aan Defensie in 1974 waren er 238 FTF’s geproduceerd, waarvan een behoorlijk deel bestemd voor zwaar transport. In 1995 werden de ontwikkelingskosten te hoog voor de kleine truckleverancier en na ongeveer 700 geproduceerde vrachtwagens stopte FTF met de productie. Trucks, die stuk voor stuk een historie hebben.

Met dank aan FTFtrucks.com

Meer afleveringen uit de serie 'kent u deze vrachtwagen nog?' vindt u hier
Rijverboden
Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier