Clicky


AC Loogman neemt eerste trucks met Mercedes-Benz SafeTruck-logo in gebruik

AC Loogman neemt eerste trucks met Mercedes-Benz SafeTruck-logo in gebruik
31-08-2015 13:29 | Mercedes-Benz | auteur Redactie [FE]

AMSTERDAM - Aardappelhandel AC Loogman nam recentelijk vier Mercedes-Benz Actros trucks in gebruik voor het transport van aardappelen. De trucks zijn uitgerust met het pakket aan veiligheidssystemen van Mercedes-Benz, waaronder Active Brake Assist 3 (ABA 3). Om naar andere weggebruikers zichtbaar te maken dat de truck is uitgerust met de veiligheidssystemen, koos AC Loogman er als eerste ondernemer in Nederland voor om de trucks te voorzien van het SafeTruck-logo.

AC Loogman nam drie Actros 1845 LS trucks en een Actros 2545 LS VLA 6x2/4 truck in gebruik. De trucks zijn voorzien van het Mercedes-Benz veiligheidspakket met intelligente systemen als spoorassistent, attentie-assistent en ABA 3. Deze systemen werken actief samen met de chauffeur om ongevallen te voorkomen of de impact ervan drastisch te verminderen.

Ad Loogman, mededirecteur van AC Loogman: “We zetten de trucks intensief in, zowel voor dagdiensten als nachtdiensten. Bij nachtdiensten schat ik de kans dat de aandacht verslapt hoger in. Reden temeer om voor de veiligheid van Mercedes-Benz te kiezen. Materiaal is vervangbaar, mensen zijn dat niet. Met deze systemen wil ik een actieve bijdrage leveren aan veiliger verkeer. Ik heb bewust gekozen om de trucks van het SafeTruck-logo te voorzien, zodat ook voor andere weggebruikers zichtbaar is dat de trucks met de veiligheidssystemen zijn uitgerust.”

Het SafeTruck-logo is door Mercedes-Benz ontwikkeld als onderdeel van de veiligheidscampagne die, onder meer met de website safetruck.nl, aandacht vraagt voor innovaties op het gebied van veiligheid van trucks.

Naast veiligheid, ook zuinigheid belangrijk

Alvorens tot aanschaf van de trucks over te gaan, reed Ad Loogman persoonlijk met demotrucks van Mercedes-Benz en een ander merk. Ad Loogman: “Ik reed eerst een week op de Mercedes-Benz Fuel Duel demo. Daarna een week met een ander merk op hetzelfde traject. Qua brandstofverbruik deed de Actros het aanzienlijk beter, terwijl de weersomstandigheden in de week met de andere truck beter waren. Daarom besloot ik voor Mercedes-Benz te kiezen. De vier nieuwe trucks maken tot nu toe de verwachtingen waar. De trucks doen het buitengewoon goed. Gemiddeld ruim boven de 1 op 4.”

De nieuwe vrachtwagens van Loogman zijn uitgerust met Predictive Powertrain Control (PPC), waarmee de trucks anticiperen op hoogteverschillen in het traject om zo extra brandstofbesparingen tot vier procent te realiseren. Ook is Mercedes-Benz telematicasysteem FleetBoard actief op de trucks. AC Loogman koos ervoor alle modules in te zetten. Zo kan het bedrijf niet alleen de rijstijl van de chauffeurs monitoren, maar wordt ook het onderhoud tijdig optimaal ingepland dankzij de module uptime.

Daarnaast zijn de trucks via FleetBoard te volgen en voert AC Loogman de massadownload van de tachograaf en de chauffeurskaartdownload via FleetBoard uit. Dankzij de bundeling van FleetBoard-diensten bespaart AC Loogman hier aanzienlijk op. De trucks zijn aangeschaft inclusief een Reparatie en Onderhoudscontract (R&O). R&O wordt uitgevoerd door Mercedes-Benz bedrijfswagendealer Biemond & van Wijk.

AC Loogman uit Amsterdam is sinds 1953 actief in de aardappelenhandel. Allerhande aardappelrassen worden rechtstreeks opgehaald bij de boer en vervolgens naar wens verpakt. Aansluitend worden de aardappels in grote en kleine hoeveelheden geleverd in binnen- en buitenland. Het bedrijf bezit ook een Horeca-afdeling welke levert aan cafetaria’s en restaurants in de omgeving. Momenteel is AC Loogman druk bezig met de realisatie van de nieuwbouw in de Schinkelpolder Aalsmeer.

Begin 2014 is besloten om de aardappelgroothandel te verplaatsen naar Aalsmeer, deels in verband met behoefte aan groei en innovatie en deels in verband met de herstructurering van het Food Center Amsterdam. Eind 2015 verwacht het bedrijf te verhuizen. De horecagroothandel van AC Loogman zal actief blijven vanuit het Food Center en zal in de toekomst haar assortiment uitbreiden met zowel food als non-food artikelen, zoals koffie en schoonmaakproducten.