Clicky


FNV stuurt Verkeersonderneming brandbrief over nachtwerk

FNV stuurt Verkeersonderneming brandbrief over nachtwerk
28-08-2015 13:19 | Transport | auteur Redactie [FE]

UTRECHT - Gisteren publiceerde Transport Online een bericht van de Verkeersonderneming over het feit dat zij vrachtwagens en bestelwagens gaan spotten op de A20 met als doel de bereikbaarheid rond Rotterdam te verbeteren. Met bedrijven die frequent worden gezien, neemt De Verkeersonderneming contact op.

Doel is te kijken op welke wijze de ondernemingen een bijdrage kunnen leveren aan minder verkeer in de spits op de A20 en Maasboulevard. Als mogelijke oplossing wordt het verplaatsen van het transport naar de nacht en de weekenden genoemd.

Dit plan is in het verkeerde keelsgat van FNV geschoten. Egon Groen, bestuurder, Sam Groen, Adviseur arbeidstijden en vrachtwagenchauffeur Ruud Stroomberg hebben vandaag gezamenlijk een brief verzonden aan de Verkeersonderneming.

Groen: "Om maar met de deur in huis te vallen: wij vinden dat u daarmee idiote en onverantwoorde oplossingen aandraagt. Wij roepen u dringend op daar vanaf te zien. Omdat u uw uitingen publiekelijk heeft gedaan, voelen wij ons vrij een open brief te sturen, ook naar de initiatiefnemers van uw organisatie."

"U draagt onverantwoordelijke oplossingen aan. Nachtarbeid is namelijk erg schadelijk voor de gezondheid. Door nachtarbeid te verrichten, wordt het natuurlijke waak-slaapritme namelijk ontkoppelt. Wie regelmatig nachtarbeid verricht,  ontkoppelt dat ritme zelfs chronisch. Mensen zijn, zoals bekend, geen nachtdieren en dit ontkoppelen heeft dan ook een (zware) prijs, die veelal op termijn betaald moet worden", aldus Groen.

"Slaapstoornissen en diabetes kennen we goed in het beroepsgoederenvervoer. Bij de keuring van het CBR voor het C-rijbewijs zijn het klachten die je als chauffeur niet wilt hebben, omdat het tot gevolg kan hebben dat het rijbewijs niet verlengd wordt."

Groen gaat verder: "Behalve ongezond, worden nachtdiensten ook in verband gebracht met onveiligheid, ook (of zeker) in het beroepsgoederenvervoer. Eveneens in wetenschappelijk onderzoek is vastgesteld dat de kans op fouten en engelukken in nachtdiensten 32% hoger ligt dan in ochtenddiensten. Mensen zijn ’s nachts nu eenmaal minder alert."

"De voorstellen zoals u die naar buiten bracht, zijn wat ons betreft tot slot idioot, omdat wij niet inzien waarom vracht- en bestelverkeer naar de nacht verplaatst zou moeten worden en ander verkeer blijkbaar niet. Blijkbaar is er voor u A- en B-verkeer. Welk criterium legt u nu precies aan voor het antwoord op de vraag wie er wat u betreft overdag en ’s nachts mogen rijden? Moet gezondheid blijkbaar wijken voor enige file-overlast?", aldus de brief die u hieronder in zijn geheel kunt downloaden en lezen.

Bijlage:

Foto's

  • J.Roeland
    KLG EUROPE