Wie kent deze vrachtwagen nog? [deel 6 2]

Wie kent deze vrachtwagen nog? [deel 6 - 2]
15-02-2013 10:04 | Transport Online | auteur de redactie
DAMWOUDE - Modulaire laadeenheden zijn nu heel gewoon. De zeecontainer wordt wereldwijd gebruikt en de maten liggen vast. In het verleden zijn er vele pogingen geweest om een modulair concept te ontwikkelen. In sommige concepten was het de bedoeling om de ruimte van voorkant tot achterkant als laadruimte te gebruiken. Alle techniek en de chauffeur krijgen een plaats onder de laadvloer.

Twee prachtige voorbeelden hiervan: Steinwinter en de Decklaster van Büssing. Allebei vooruitstrevend en bedacht door intelligente ingenieurs. Beiden gedoemd te mislukken.



In 1984 stond bij Van Eck de Steinwintercombinatie op de RAI. Als het om publiciteit gaat een absolute winnaar. De enorme oplegger en de bijzondere vormgeving van de trekker spraken tot de verbeelding. Kenmerkend voor de Steinwinter trekker was, dat de chauffeur voor de vooras zit als in een sportwagen.

De heer Manfred Steinwinter, die de trekker ontwikkeld had, vertelde in 1984 optimistisch: "Wanneer de kleine serie van 20 trekkers in maart in productie gaat zullen de ijskast, de computer-telefoon, de microwave-oven, de leren bekleding en de derde stoel verdwijnen. Voor die derde stoel komt een ligbed in de plaats. Dit 65 cm brede en 250 cm lange bed biedt veel comfort, het aan- en uitkleden zal wat moeilijker gaan." Bij de trekker was een 280 pk leverende Mercedes motor tussen de assen gemonteerd.



De Steinwinter trekker werd bedacht door Manfred Steinwinter, een ingenieur uit Stuttgart. Hij werd geïnspireerd door de Decklaster van Büssing. Manfred schreef in 1975 een rapport over optimalisering van het goederenvervoer. Met hulp van de deelstaat Baden-Wurtemberg en met technische ondersteuning van Daimler-Benz begint hij Steinwinter LKW & Bus GmbH. In het logo van het bedrijf staat het wapen van Stuttgart. Het lijkt sprekend op het logo van Ferrari.

Op de IAA in Frankfurt in 1983 werd de trekker het eerst getoond. Een modulair concept met een zeer lage laadhoogte. Inzetbaar als trekker/oplegger en als truck met aanhangwagen. In Frankfurt vertelde Manfred Steinwinter dat het modulaire concept uitgebreid zou worden naar 3- en 4-assige versies met een motorvermogen van 170 tot 700 pk.

Alles leek perfect te gaan. Bekende fabrikanten waren bereid mee te werken aan de ontwikkeling. Na korte tijd kwamen echter de problemen aan het licht. De kopstraal van de oplegger was te groot, maar erger nog: de Steinwinter trekker bleek wel erg gevoelig voor slippen. Daimler-Benz zag er verder geen brood meer in en het project doofde als een nachtkaars uit.



Terug naar de inspiratiebron van Steinwinter: de Büssing Supercargo 22-150 Decklaster van 1965. Büssing was technisch gezien een vooruitstrevende vrachtwagenleverancier, maar financieel draaide het bedrijf begin jaren '60 maar moeizaam. In 1965 wordt er echter een nieuwe investeerder gevonden en het geld wordt gebruikt voor de ontwikkeling van een aantal nieuwe vrachtwagens.

Op de IAA van 1965 stonden voertuigen met een ondervloermotor in het middelpunt. Modellen met een staande motor zouden gaan verdwijnen. Ook trekkers en kippers moesten worden voorzien van een ondervloermotor. Büssing zelf noemt de ondervloermotor "Bauart der Vernunft". De ingenieurs hadden de vrije hand gehad en het resultaat was de Decklaster.

Motor en cabine worden onder de laadvloer geplaatst. Twee voorassen voor een goede gewichtsverdeling , een Allison automaat met koppelomvormer en rondom luchtvering. De ontwikkeling ging nog veel verder. De container kon vanaf de truck op rails direct een distributiecentrum in en voor laden en lossen zonder laadperron ontwikkelde Jungheinrich een meeneemheftruck.

Allemaal techniek die we nu heel gewoon vinden, maar in 1965 zijn tijd ver vooruit. Het bleef bij één prototype, dat nog heel veel jaren gereden heeft en later in handen van een verzamelaar kwam.

Van lezers kreeg ik een aantal reacties. Wim Lagerwei stuurde foto's van de Steinwinter trekker op de RAI in 1984. De hele RAI werd de vrachtwagen omringd door toeschouwers, die hun ogen niet geloofden. Ook enkele reacties over een truck van Colonia (zie foto hieronder). Niet mooi, maar wel een heel bijzondere vrachtwagen. Al met al zijn er in 50 jaar tijd niet meer dan een handjevol trucks gebouwd met de cabine onder de laadvloer. Prachtig geconstrueerd, maar erg onpraktisch.



Auteur: Ad de Koning

Meer afleveringen uit de serie 'kent u deze vrachtwagen nog?' vindt u hier
Rijverboden
Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier