Wie kent deze vrachtwagen nog? [deel 6 1]

Wie kent deze vrachtwagen nog? [deel 6 - 1]
08-02-2013 11:29 | Transport Online | auteur de redactie
Decklaster

DAMWOUDE - De geschiedenis herhaalt zich. Na verloop van een aantal jaren komt er steeds weer iemand op het idee om de ruimte boven de chauffeur als laadruimte te gebruiken. Bugatti publiceerde in 1946 een ontwerp voor hout transport. Bussing ontwikkelde in 1965 de "Decklaster". Een Nederlands woord bestaat hier niet voor.



Een aantal jaren later ontwikkelde Jan de Rooy een autotransporter met de cabine onder de lading. Ondeelbare lading kan dan tot maximaal 3,5 meter voor het hart van het stuurwiel geladen worden. Genoeg om een extra trekker te laden.

En weer ruim 10 jaar later zette Van Eck de Steinwinter trekker op de RAI. De gebruiksmogelijkheden zijn beperkt. Geen van deze vrachtwagens had een slaapcabine. En de veiligheid laat ook te wensen over, omdat de chauffeur bijna onder de andere vrachtwagens door kan kijken. Ontwikkeld door technici, die de maximale grenzen op willen zoeken, zonder na te denken over praktische bruikbaarheid. Binnen het kader van de huidige Europese wetgeving heeft het geen zin om een "Decklaster" te ontwikkelen. De maximale laadruimte is nu beperkt.



Zijn er nog meer vrachtwagens met een ultra lage cabine gemaakt en wie kan mij foto's daarvan sturen? Stuur uw reacties aan addekoning@transport-online.nl
Let op: foto's moeten rechtenvrij zijn en vrij voor publicatie, anders kunnen wij uw foto's helaas niet gebruiken.

Auteur: Ad de Koning

Meer afleveringen uit de serie 'kent u deze vrachtwagen nog?' vindt u hier
Rijverboden
Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier