Wie kent deze vrachtwagen nog? [deel 4 2]

Wie kent deze vrachtwagen nog? [deel 4 - 2]
01-02-2013 11:13 | Transport | auteur de redactie

DAMWOUDE - De Volvo B10M Cargo was het antwoord van Volvo op de grote vraag naar vijf palletten combi's voor luchtvracht in de periode 1983-1985. Een standaard F10 of F12 met een korte cabine was bijna een halve meter te lang voor een 5-palletten combi.

Volvo staat voor veiligheid en dan kan je niet zomaar een cabine afzagen om aan de vereiste maten te voldoen. Later kwam Volvo af fabriek met de Eurotrotter cabine, die wel aan de veiligheidseisen voldeed. Deze cabine variant is nooit in grote aantallen verkocht. Omdat voorin Eurotrotter cabine kasten zaten moest je heel lenig zijn om in het bed te komen. De B10M Cargo was een volledig Nederlandse aangelegenheid. Nebim, de importeur van Volvo bedrijfswagens, introduceerde deze vrachtwagen zelf op de Nederlandse markt.

Jan van Setten, in 1984 directeur van Nebim: "Na wat denk- en praatwerk zijn we het er uiteindelijk over eens geworden dat dit nieuwe chassis B10M Cargo als aanduiding mee krijgt. Op de Rai staat de eerste combinatie van Jan de Rijk, buiten staat de tweede combinatie, die van Harry Vos. Daar zijn we verschrikkelijk blij mee, dan zul je geloven."

Het interview is uit 1984. "Laten we beginnen met te constateren, dat 1983 natuurlijk een verschrikkelijk jaar is geweest", zo vertelt hij verder. De B10M was een blikvanger, goed voor de promotie van Volvo, minder goed voor de verkochte aantallen.
 

 Hub Rekko reed in die jaren bij Langen in Geleen. Hij vertelt: "Er zijn 5 B10M Cargo's gemaakt, vier voor Nederland en één is naar Zwitserland gegaan. Deze Zwitserse auto is al snel totall loss gereden. In de tijd dat ik chauffeur was, heb ik met veel mooie wagens gereden, maar dit was verreweg de mooiste. Ik viel overal op. Het was een heerlijke vrachtwagen om mee te rijden, vooral door de luchtvering rondom. De ruimte in de cabine en de topsleeper viel eigenlijk best mee. De motor deed, een paar meter achter je rug, geruisloos zijn werk."

"Nadelen waren er ook. Je moest altijd oppassen, want dit type kon erg overhangen in de bochten. Maar het grootste probleem was het motorvermogen. Van Eijsden tot in Luxemburg liep ik al een uur achter bij andere Volvo’s van Langen. Later hebben er andere chauffeurs op gereden, maar door het lage motorvermogen was de B10M niet geliefd. Ook een nadeel was, dat als je problemen met de motor had, alle lading eruit moest. Gelukkig bleef alles heel in de twee jaar, dat ik ermee gereden heb."


Technisch gezien kwam het onderstel grotendeels overeen met het B10M touringcar chassis. Een beperkt totaalgewicht van 22,5 ton voor de truck en 38 ton GVW.

Exacte productie aantallen zijn moeilijk na te gaan. Op de Bedrijfswagen Rai in 1984 stond een B10M in de kleuren van Jan de Rijk en buiten stond de uitvoering van Harry Vos, met een aangedreven rollenbaan systeem. De Uithoornse Combinatie en Langen Transport maken de lijst van Nederlandse klanten vol. Meerdere reacties gingen over een combinatie, gebouwd op een DAF buschassis van Holwerda. Omdat Holwerda meer "exoten" heeft gehad, komt daar een apart artikel over.

Auteur: Ad de Koning

 

 

Rijverboden
Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier