Clicky


VDL Bus & Coach levert eerste Citea Low Floor dubbeldekker aan BVG

VDL Bus & Coach levert eerste Citea Low Floor dubbeldekker aan BVG
12-08-2015 16:13 | Nieuw Materieel | auteur Redactie [FE]

VALKENSWAARD - Op dinsdag 11 augustus werd de eerste VDL Citea Low Floor dubbeldekker aan BVG (Berliner Verkehrsbetriebe) geleverd. Met dit nieuwe 11,40 meter lange, 2-assige voertuig, wordt VDL actief in het segment van lijn-dubbeldekkers voor het openbaar vervoer.

De Citea DLF-114 beschikt over twee trappen naar het bovendek en biedt plaats aan maximaal 97 passagiers. Daarmee voldoet de DLF-114 zowel op economisch als op ecologische gebied aan de eisen die het huidige stadsverkeer stelt, met een voor een 2-asser maximaal aantal zitplaatsen en passagiers. Dit uiterst efficiënte alternatief voor de stad voldoet in alle opzichten aan de eisen die VDL stelt in relatie tot haar merkwaarde ‘Profit of Ownership’.

Naar verwachting wordt de Citea DLF-114 begin oktober ingezet op de buslijnen in het Berlijnse district Spandau.



Uitgebreide praktijktesten

Om ook in de toekomst over de juiste vervoersmiddelen te beschikken die voldoen aan de meest uiteenlopende eisen van een groeiende stad, test de BVG regelmatig nieuwe bussen. Centraal bij deze tests staat met name de passagiersdoorstroming – vooral die tussen het onder- en bovendek. Dit in combinatie met de wachttijd bij de haltes en de bezetting van onder- en bovendek. Door middel van aanvullende interviews worden de subjectieve indrukken van de passagiers in kaart gebracht. Uiteraard worden ook de betrokken buschauffeurs en -chauffeuses van de BVG naar hun bevindingen gevraagd.

“We verheugen ons op het feit dat we als eerste grote personenvervoersbedrijf de gelegenheid hebben om dit nieuwe voertuig uitgebreid te testen”, aldus Dr. Sigrid Evelyn Nikutta, CEO van BVG. “Ook zijn we benieuwd of de dubbeldekker van VDL tijdens de testfase voldoet aan de hoge eisen die we stellen met betrekking tot comfort, kwaliteit en efficiency en of deze bus een zinvolle aanvulling op de bestaande BVG-vloot zou kunnen zijn.”



“Met trots overhandigen wij onze wereldwijd eerste Citea dubbeldekker aan BVG voor inzet in de praktijktest en we zijn zeer verheugd dat de BVG ons opnieuw haar vertrouwen schenkt”, aldus Silke Tödter, General Manager VDL Bus & Coach Deutschland.

Citea DLF-114

Voor de ontwikkeling van de nieuwe VDL Citea DLF (Double deck Low Floor) werd optimaal gebruik gemaakt van het modulesysteem waaruit de Citea range is opgebouwd. Door een slim samenspel van voertuigopbouw en een lichtgewicht lagevloerconstructie heeft ook de Citea DLF een laag eigengewicht wat resulteert in een gunstig brandstofverbruik en een geringere uitstoot van schadelijke stoffen. Tel daarbij de lange levensduur op en het resultaat is een maximale ‘Profit of Ownership’.

Voor de passagiers biedt de Citea DLF-114 van VDL in vergelijking met de huidige BVG-busvloot weer enkele extra’s en vernieuwingen. De zitrijen op het bovendek zijn voorzien van USB-aansluitingen. Via een display op het benedendek kunnen passagiers zien hoeveel zitplaatsen er nog vrij zijn op het bovendek. Het instapgedeelte heeft vloerverwarming. Verder is de Citea DLF voorzien van een nieuw innovatief interieurconcept.

De vloerbedekking bij het instapgedeelte, op de trappen en in het bovendek is uitgevoerd in een lichtere kleur en de stoelbekleding heeft een volledig nieuwe kleur. LED-lampen op de trappen en op alle treden zorgen voor een betere zichtbaarheid. Een stoeprandverlichting en geribbelde handgrepen aan de tweede deur bieden slechtziende passagiers een betere oriëntatie bij het in- en uitstappen.



De Berliner Verkehrsbetriebe

Dagelijks reizen in Berlijn drie miljoen mensen met bussen, trams en metro’s – bijna net zoveel als dat er in de stad wonen. In totaal vervoerden de Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) in 2014 maar liefst 978 miljoen passagiers. Duitslands grootste gemeentelijk personenvervoersbedrijf exploiteert in totaal 10 metro-, 22 tram- en 151 buslijnen, naast vijf veerverbindingen. 173 metrostations, 808 tramhaltes en circa 6.500 bushaltes vormen de ruggengraat van de mobiliteit in de wijken en districten. BVG en S-Bahn Berlin GmbH zorgen ervoor dat de inwoners van de stad alle dagen in de week, 24 uur per dag mobiel kunnen