Wie kent deze vrachtwagen nog? [deel 3 2]

Wie kent deze vrachtwagen nog? [deel 3 - 2]
25-01-2013 10:40 | Transport | auteur de redactie
DAMWOUDE - De "chinese-six" heeft veel reacties opgeleverd. Te veel voor één artikel. Vandaag gaat het alleen over de Mercedes LP333. Andere merken, waaronder Fiat en Pegaso komen later aan bod.

In de jaren na de tweede wereldoorlog was er in Europa een wildgroei ontstaan in maten en gewichten van vrachtwagens. De Duitse minister Seebohm wilde orde scheppen in de chaos. Het begon in 1953 met een verbod op een tweede aanhangwagen, die tot die tijd op grote schaal in Duitsland werd gebruikt.



In 1956 kwamen veel meer beperkende maatregelen. De totale lengte werd beperkt tot 14 meter, het totaalgewicht tot 24 ton en het minimale motorvermogen werd bepaald op 6 pk per ton. Bovendien mocht de aanhangwagen niet zwaarder zijn dan de truck.

De Mercedes LP333 had een frontstuurcabine en een ruim motorvermogen van 200 pk om aan de nieuwe eisen te voldoen. De maatregelen waren wat erg ver doorgeschoten, want al in 1960 ging het maximaal totaalgewicht al weer naar 32 ton en de lengte werd weer verruimd. De LP333 had, met zijn twee 4-tons gestuurde voorassen, een laadvermogen van ruim 20 ton.

In drie productiejaren zijn er in totaal 1833 exemplaren geproduceerd. Niet echt veel, maar dit type is wel erg belangrijk geweest voor de verdere ontwikkelingen. Van de LP333 werd ook een voorloopas trekker uitvoering ontwikkeld, de LPS 333. Die trekker diende weer als voorbeeld voor de succesvolle LPS 2020 trekker, de stamvader van alle moderne voorloopas trekkers.

De LP333 kreeg al snel bijnamen: Tausendfu¦Âler of Millipede. De naam Millipede wordt in Italie ook wel gebruikt voor speciale 8-assige combinaties.



Martin Kuiper sr. vertelt: "Van Seumeren had volgens mij twee van deze combinaties. Ik reed in 1964 met Arie Bras in deze Mercedes combi mee naar Aalsmeer. Soms gingen we naar Rotterdam. Ik belde dan als ik klaar was en dan zei mijn baas, de heer Jansen, doodleuk: "zie maar dat je thuis komt." Ik moest dan naar Amsterdam liften, dat was heel gewoon in die tijd."

Gerard van Westreenen werkte in die tijd bij Rozendaal & van der Kaaden in Berkel en Roodenrijs. Hij vertelt: "In die tijd waren beren van auto's met 200 pk onder de kap. Er stonden prachtige cabines op van Wackenhut met goede bedden, alleen in de zomer was het niet uit te houden vanwege de hitte." Hij besluit zijn verhaal met: "Transporthistorie uit de tijd toen geluk nog heel gewoon was."

De Mercedes LP333 was populair. Nederlandse transportbedrijven waren de vrachtrijders van Europa en de Mercedes was met zijn krachtige motor en hoog laadvermogen uitstekend geschikt voor internationaal transport. Wie reden ermee? Een behoorlijk aantal bedrijven, onder andere: Van Seumeren (Uithoorn), Verwer Expresse (Leidschendam), Piet de Gier (Den Haag), Frans Boers (Monster), Gemmink (Den Haag), Karel Hermans (Venlo) en Chr. Van Duijnen (Swalmen).

De glorietijd van de LS333 duurde maar tot 1965. Toen werd het maximaal totaalgewicht verhoogd naar 38 ton. De restrictie dat de aanhangwagen niet zwaarder dan de truck mocht zijn verdween. Vanaf 1965 kon je gewoon weer met een 16 tons, 2-assige truck en een 24 tons aanhangwagen rijden. En de krachtige 200 pk motor van de LP333 was te licht om de nieuwe 38 tons combinaties voort te bewegen.



Auteur: Ad de Koning

Lees ook:
» Wie kent deze vrachtwagen nog? [deel 3 - 1]
Rijverboden
Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier