Clicky


Wakker Dier start campagne tegen 'foute kaas'

Wakker Dier start campagne tegen 'foute kaas'
24-07-2015 16:12 | Binnenland | auteur Redactie [FE]

DEN HAAG (ANP) - Na de campagne om plofkippen uit de schappen van supermarkten te bannen, richt actiegroep Wakker Dier vanaf zaterdag de pijlen op fabrikanten van 'foute kazen'. De dierenwelzijnsorganisatie start dan met een radiospot om de consument erop te wijzen dat veel kazen gemaakt worden van stalmelk, melk van koeien die nooit buiten zouden komen.

Zo'n 30 procent van de melkkoeien staat het hele jaar door op stal om zoveel mogelijk melk te produceren. Volgens de organisatie bevatten de kazen van onder meer de merken Maaslander, Old Amsterdam en Leerdammer stalmelk. Ook de huismerkkazen van onder meer Albert Heijn, Jumbo en Lidl zou deze melk bevatten.

De kazen van Beemster en Milner zijn volgens Wakker Dier wel volledig gemaakt van weidemelk.

Volgens een woordvoerster van Westland, moederbedrijf van Maaslander en Old Amsterdam, is de bewering van Wakker Dier "pertinent onwaar". De kazen van het bedrijf bestaan volgens haar voor 80 tot 85 procent uit weidemelk. "Het is nog geen 100 procent, maar dat lukt waarschijnlijk geen enkele fabrikant. Heel vervelend dat Wakker Dier dit suggereert", aldus de zegsvrouw.

Weidemelk is melk afkomstig van boerderijen waar de koeien minstens 120 dagen per jaar, zeker 6 uur per dag in de wei lopen.