Clicky


Britse verkeerspolitie neemt vrachtwagen van FarmTrans in beslag na herhaaldelijke cabotage overtredingen

Britse verkeerspolitie neemt vrachtwagen van FarmTrans in beslag na herhaaldelijke cabotage overtredingen
24-07-2015 10:42 | Overtredingen | auteur Redactie [FE]

LEEDS(GB) - De Britse Driver & Vehicle Standards Agency (DVSA) heeft recentelijk geoordeeld dat de Britse verkeerspolitie terecht een vrachtwagen negen weken lang heeft vastgehouden na overtreding van de cabotageregels. Dat blijkt uit een officieel document dat in handen is van Transport Online.

DVSA registreerde in de afgelopen vijf jaar 94 overtredingen met Farm Trans voertuigen op de Britse wegen. Hiervan waren er tien voor het overtreden van de cabotageregels. Als gevolg van deze herhaalde cabotage overtredingen heeft de DVSA in maart 2014 een brief gestuurd aan Farm Trans met de waarschuwing dat wanneer zij weer de cabotageregels zouden overtreden er hardere maatregelen genomen zouden worden, waaronder inbeslagname van de voertuigen.

Op 15 mei 2015 controleerde de Britse verkeerspolitie een vrachtwagen van Farm Trans met Nederlands kenteken. De vrachtwagen trok een lege koeltrailer. De chauffeur van de vrachtwagen was een man met de Britse nationaliteit en woonachtig in South Yorkshire.

Het voertuig was onderweg naar de Humber Sea Terminal om een andere trailer op te halen namens de dochteronderneming van Farm Trans, FTT Holland.

Tijdens de controle bleek uit de tachograafgegevens en de vrachtbrieven dat het voertuig sinds de aankomst in Groot-Brittannië al zes ritten had gedaan. Vijf van die ritten vielen onder de cabotage. Vanwege de aanhoudende overtredingen betreffende de cabotageregels besloot de verkeerspolitie de vrachtwagen in beslag te nemen. De trailer werd vrijgegeven.

Farm Trans maakte onmiddelijk bezwaar tegen deze in beslagname. De politie twijfelde echter of Farm Trans wel de eigenaar van het voertuig was. Na grondig onderzoek van de politie werd duidelijk dat niet Farm Trans maar Volvo Financial Services BV eigenaar was van de inbeslag genomen vrachtwagen. Farm Trans kreeg daarop het advies dat Volvo Financial Services beroep moest aantekenen tegen de inbeslagname.

Op 29 juni 2015 heeft Volvo Financial Services daarop een beroep ingediend, de politie twijfelde echter aan het feit of Volvo wel op de hoogte was van het feit waarom het voertuig in beslag was genomen.

Op 17 juli heeft Kevin Rooney, Traffic Commissioner, North Eastern Traffic Area van de DVSA besloten dat de vrachtwagen vrijgegeven kon worden aan Volvo Financial Services BV omdat deze voldoende maatregelen had genomen en er van uit mocht gaan dat zijn cliënt de vrachtwagen op de juiste manier gebruikte. Wel waarschuwde de DVSA dat Farm Trans herhaaldelijk de regels van de cabotage aan zijn laars lapt en dat Volvo er rekening mee moet houden dat wanneer er opnieuw overtredingen ten aanzien van de cabotageregels worden geconstateerd bij Farm Trans de vrachtwagen "niet zo eenvoudig meer terug gegeven zal worden".

"De DVSA adviseert de Verkeerspolitie om het besluit en al het bewijs tegen Farm Trans op te sturen naar de NIWO met een duidelijk verzoek om te overwegen of Farm Trans nog wel voldoet aan de eis van een goede reputatie voor het bezit van een vergunning", aldus Kevin Rooney, Traffic Commissioner, North Eastern Traffic Area.

Eind juni 2015 diende eveneens een rechtszaak tegen Farm Trans aangespannen door het FNV vanwege uitbuiting van Poolse vrachtwagenchauffeurs. Farm Trans wraakte echter de rechters waardoor de rechtszaak is uitgesteld. Een speciale wrakingskamer moet nu beslissen of de rechter moet worden vervangen.

Het transportbedrijf uit Zevenbergen laat volgens de FNV Poolse chauffeurs tegen Poolse lonen vanuit Nederland aardappels vervoeren, in plaats van hen het Nederlandse cao-loon te betalen. Het basisloon van de Polen zou vijfhonderd euro per maand zijn. De vakbond wil dat deze situatie stopt.


UPDATE: De rechtbank van Breda heeft vandaag, vrijdag 24 juli 2015, de wraking van de rechter door Farm Trans afgewezen.