Clicky


DFDS wijst aanbod één boot per 12 uren bij Calais af

DFDS wijst aanbod één boot per 12 uren bij Calais af
17-07-2015 11:49 | Algemeen | auteur Tine van Knijff- van Hijum

CALAIS - DFDS wijst een aanbod van het Syndicat Maritime Nord af. Het Syndicat had woensdag aangekondigd dat DFDS van hen één boot per twaalf uren mag laten varen vanaf Calais. Met dit aanbod zou de blokkade door MyFerryLink-werknemers gedeeltelijk zijn opgeheven.

DFDS vindt dit een positief teken, maar het is niet voldoende: de Deense rederij kan op basis van deze regeling geen route inplannen. In de tussentijd is het Syndicat bezig om te proberen de charter-overeenkomst tussen Eurotunnel en DFDS ongedaan te laten maken, in de hoop dat Eurotunnel gedwongen kan worden nog twee jaar met MyFerryLink te werken. Het Hof van Parijs moet daar uitspraak over doen.

Rondetafelgesprek komende maandag

De Franse regering probeert een ​rondetafelgesprek te organiseren tussen het Syndicat, DFDS en Eurotunnel. Dat zou komende maandag moeten worden gehouden.

De regering hoopt dat DFDS en Eurotunnel, dat de MyFerryLink vrachtveerboot Nord Pas de Calais voor eigen gebruik houdt, kan worden overgehaald meer voormalige MyFerryLink-werknemers over te nemen.

DFDS heeft voorgesteld te nemen 200 werknemers over te nemen, van de meer dan 600 die in dienst waren van SCOP SeaFrance. Eurotunnel heeft aangegeven dat nog eens 120 banen kan bieden.

MYFerryLink-werknemers tegen exploitatie door DFDS

Al sinds 29 juni blokkeren voormalige MyFerryLink-werknemers de haven van Calais. De Eurotunnel Group kondigde op 7 juni aan dat de DFDS Group vanaf 2 juli de exploitatie van de twee schepen Rodin en Berlioz van MyFerryLink zou overnemen. Beide schepen werden tot 1 juli geëxploiteerd door SCOP SeaFrance -waar MyFerryLink onderdeel van is-, die 577 mensen in dienst heeft. 

Een aantal werknemers van MyFerryLink waren tegen de overname en bezetten vanaf 29 juni de beide boten, om de overdracht naar DFDS te voorkomen. De haven van Calais werd enkele dagen geblokkeerd, alleen P&O Ferries kon zijn schepen laten varen. Twee boten van DFDS werden gedwongen te varen vanuit de haven van Duinkerke.