Wie kent deze vrachtwagen nog? [deel 2 2]

Wie kent deze vrachtwagen nog? [deel 2 - 2]
18-01-2013 10:12 | Transport Online | auteur de redactie

DAMWOUDE - De komst van de eerste groot volume vrachtwagens in 1982 bracht heel wat teweeg. Iedere fabrikant wilde mee profiteren van deze nieuwe ontwikkelingen. Extreem was niet extreem genoeg. Als de chauffeur nog net achter het stuur past, dan is dat de minimale maat voor de lengte van de cabine.

En de ruimte onder de vrachtwagen: dat is verloren ruimte. Een lager chassis levert meer laadruimte op! Met de 'wipkar' werd de tussenruimte tussen truck en aanhangwagen meer dan een halve meter verkort. Met de topsleeper kon de cabine korter en met kleine bandjes is de laadvloer lager. Maar lage banden konden niet op de vooras vanwege het beperkte draagvermogen. Dan maar grote banden op de vooras. Terberg had de oplossing gevonden met een gewone vooras en een zwanenhals in het chassis bij de achterkant van de cabine om het hoogte verschil tussen voor- en achterassen te overbruggen.
 

 


De Terberg heeft zeer uiteenlopende reacties los gemaakt. Andre van Zoggel heeft er bij Gaffert menige rit meer uitgevoerd: "Met een laadbakhoogte van 73 cm was de Terberg uitermate geschikt voor het vervoer van hoge units. Op de achteras zaten heftruckbanden waarmee je niet harder dan 80 km/h kon rijden, dan werden ze te warm."

Bij Gaffert heeft de Terberg 17 jaar gereden. Daarna is hij verkocht aan een heftruckhandelaar, waar de 30 jaar oude auto nog steeds in rijdende staat is. Terberg maakte dit type met een Volvo TD70 motor als F950 en met een TD100 motor als F975.

Mur Transport wilde ter gelegenheid van het 200-jarig bestaan van het bedrijf in 1984 een heel bijzondere combinatie op de weg zetten. Een F975 met een korte cabine, want alleen dan kan het maximale volume gehaald worden: 130 m3, een nieuw record, getoond op de RAI. Loek Achterberg, destijds monteur bij Mur Transport heeft alles van dichtbij meegemaakt: "Omdat in de korte cabine alleen een klapbed zat, moest je je 's avonds eigenlijk buiten uitkleden, want je moest wel erg lenig zijn om dat binnen te kunnen. Er hebben verschillende chauffeurs mee gereden, maar het was eigenlijk een soort strafwagen, als je ermee moest rijden."

Bij Mur moest de wagen het gewone werk doen en dus veel zwaarder laden dan bij Gaffert. Te hoge temperatuur onder de cabine, doorgesmolten leidingen en reparaties aan het cardan waren het gevolg. De aanhangwagen was voorzien van een Contar Trombone uitschuifsysteem. Regelmatig de ketting spannen en blokjes voor de ketting vernieuwen. De F975 heeft bij Mur nog geen 200.000 km gereden en stond daarna jarenlang in de hoek bij een handelaar.

 

 

 



Volgens opgave van Terberg zijn er in totaal vijf gemaakt. 2 x F950 met 220 pk voor Gaffert en KLM Nieuwehaven en 3 x F975 met een 233 pk motor voor Mur, Verwater en Wilson. De F950 van Gaffert staat achter op 7.00 x 12 banden met een draagvermogen van 6.200 kg per as. De aangedreven as heeft een differentieel met een dubbele reductie om aan een acceptabele topsnelheid te komen. De F975 van Mur staat op 7,5 R 15 banden met ruim 8 ton draagvermogen per as.

Auteur: Ad de Koning

Lees ook:
» Wie kent deze vrachtwagen nog? [deel 2 - 1]

 

 

Rijverboden
Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier