Clicky


Minister Van der Steur: Staking Calais 'uitzonderlijke situatie' qua rust- en rijtijden

Minister Van der Steur: Staking Calais 'uitzonderlijke situatie' qua rust- en rijtijden
16-07-2015 17:07 | Transport | auteur Tine van Knijff- van Hijum

DEN HAAG - Tweede Kamerleden Barbara Visser en Malik Azmani (beiden VVD) stelden Kamervragen over de onrechtvaardigheid dat nietsvermoedende vrachtwagenchauffeurs, eenmaal aangekomen in Groot-Brittannië, worden beboet omdat zij ongemerkt en zonder schuld illegalen hebben meegenomen in hun vrachtwagen.

Minister Ard van der Steur van Veiligheid en Justitie antwoordt daarop dat de Code of Practice die in Groot-Brittannië wordt gevolgd, van belang is om te kunnen aantonen dat de chauffeur zorgvuldig heeft gehandeld. "De boetes worden door Groot-Brittannië opgelegd op het moment dat transportondernemingen niet voldoen aan de voorwaarden, zoals gesteld in de Code of Practice."

Van der Steur kon de Tweede Kamer niet vertellen hoeveel Nederlandse chauffeurs hierdoor gedupeerd zijn in 2014 en 2015.

'Oververmoeide chauffeurs zijn een gevaar op de weg'

Van der Steur zegt de zorgen van de sector te delen over de veiligheid van de Nederlandse chauffeurs en de problemen die ze hebben vanwege de verstekelingen. "De regels voor de rij- en rusttijden zijn er voor de verkeersveiligheid en om chauffeurs te beschermen tegen te lange werktijden. Oververmoeide chauffeurs zijn een gevaar op de weg, vandaar dat handhaving van deze regels in Europa een prioriteit is."

Volgens de minister is het aan de vervoerder om binnen de grenzen van deze regelgeving een planning te maken. "Hij moet altijd rekening houden met mogelijke vertragingen door bijvoorbeeld drukte op de weg, files, aanrijdroutes en wachttijden voor de oversteek naar Groot-Brittannië."

Ruimte voor uitzonderlijke situaties

"Dat neemt niet weg dat de Europese verordening ruimte biedt voor uitzonderlijke situaties, waarbij kan worden afgeweken van de normale rij- en rusttijden", aldus de minister.

Hij kon vertellen dat de Minister van Infrastructuur en Milieu al aan EU-commissaris Bulc haar zorgen heeft geuit over de problemen voor de Nederlandse chauffeurs. Ook heeft zij dit aspect van de rij- en rusttijden schriftelijk onder de aandacht gebracht bij EU-commissaris Bulc en aangekaart bij haar Franse en Britse collega. 

"Onverwachte situaties zoals een staking bij Calais kunnen gezien worden als uitzonderlijke situatie, waarvoor de regels ruimte bieden om af te wijken van de normale rij- en rusttijden. Het is van belang dat de inspecties van de verschillende landen daar oog voor hebben."

Vluchtelingenprobleem Calais naar Nederland

Volgens Van der Steur zijn er nog geen concrete aanwijzingen dat het vluchtelingenprobleem zich in hoog tempo van de Franse plaats Calais naar Nederland verplaatst.

"Uiteraard is het kabinet wel alert dat deze problematiek zich niet verplaatst naar Nederlandse havens. Het kabinet heeft hiertoe de nodige maatregelen in Nederland getroffen. Op basis van risicoanalyse worden informatie gestuurde controles van de Koninklijke Marechaussee op een aantal locaties geïntensiveerd."