Clicky


Express Interfracht en Schenker betalen miljoenenboetes voor spoorkartel met Kühne + Nagel

Express Interfracht en Schenker betalen miljoenenboetes voor spoorkartel met Kühne + Nagel
16-07-2015 11:51 | Algemeen | auteur Tine van Knijff- van Hijum

BRUSSEL - Kühne + Nagel, Express Interfracht en Schenker hebben acht jaar lang een kartel gevormd, van 2004 tot 2012. Zij maakten prijsafspraken over het goederenvervoer per 'blocktrain' en deelden vertrouwelijke informatie over klanten met elkaar. De Europese commissie heeft voor deze kartelvorming een totale boete opgelegd van ruim 49 miljoen euro.

Kühne + Nagel klapte uit de school over het bestaan van het kartel, en hoeft als klokkenluider niets te betalen. Express Interfracht moet ruim 17,3 miljoen euro betalen, Schenker moet bijna 32 miljoen euro overmaken. Beide bedrijven kregen wel een flinke reductie, omdat ze meewerkten aan het onderzoek naar de kartelvorming.

Gezamenlijk beheer Balkantrain en Soptrain

Het onderzoek van de Commissie begon met onaangekondigde inspecties in juni 2013. De drie bedrijven bleken te opereren in strijd met de EU-antitrustregels. Ze verzorgden gezamenlijk een 'blocktrains'-dienst, waarover ze onderlinge prijsafspraken maakten. 'Blocktrains' verwijst naar een spoorvervoersysteem dat lading van het ene knooppunt naar het andere vervoert zonder dat wagons moeten worden opgesplitst of moeten worden opgeslagen.

Dit bespaart tijd en geld voor klanten, in het bijzonder voor klanten die grote volumes vracht willen laten transporteren. In principe zijn blocktrains economisch efficiënter dan traditioneel spoorvervoer, met name voor het vervoeren van ladingen bestaande uit één en hetzelfde product.



Prijsafspraken en uitwisseling vertrouwelijke informatie

De blocktrains die het kartel inzette, de Balkantrain en de Soptrain, werden gezamenlijk beheerd door Kühne + Nagel, Express Interfracht en Schenker. Balkantrain zorgde voor de verbinding tussen West- en Centraal-Europa met Zuidoost-Europa. Soptrain verbond Centraal-Europa met Roemenië.

Om de concurrentie tussen de drie bedrijven te beperken, maakten ze afspraken. Ze wezen nieuwe en bestaande klanten aan elkaar toe en zetten een klantentoewijzingssysteem op, inclusief een 'meldingssysteem' voor nieuwe klanten. Ze wisselden vertrouwelijke informatie uit over de specifieke wensen van klanten en coördineerden prijzen rechtstreeks met elkaar.

Concurrentiebeperkend

Gezamenlijk een 'blocktrain'-dienst opzetten is niet verboden en is niet perse concurrentiebeperkend, vindt de Europese Commissie. De manier van uitvoeren van die dienst: elkaar stiekem klanten toespelen en stiekeme prijsafspraken maken, is dat wel.

Eurocommissaris Margrethe Vestager, die is belast met het mededingingsbeleid: "Ik vind het zeer teleurstellend dat een project om de efficiëntie in het vrachtvervoer via spoor te verbeteren, en het milieuvriendelijker vervoeren van goederen via het spoor te bevorderen, is ontspoord in een kartel. De Europese Unie heeft behoefte aan spoorvervoer dat efficiënt functioneert op basis van daadwerkelijke concurrentie."