Clicky


Eén DFDS-boot per twaalf uur vanaf haven Calais

Eén DFDS-boot per twaalf uur vanaf haven Calais
15-07-2015 13:50 | Algemeen | auteur Tine van Knijff- van Hijum

CALAIS - Het Syndicat Maritime Nord heeft aangekondigd dat de DFDS-schepen mogen terugkeren in de haven van Calais. DFDS mag één boot per twaalf uren laten varen vanaf Calais. "Dit is geen concessie aan DFDS, maar aan de regering", maakt Eric Vercoutre duidelijk, secretaris-generaal van het Syndicat.

Vercoutre hield vanmiddag een persconferentie na een vergadering van SeaFrance SCOP. Hij kondigde aan dat vanaf vanmiddag, "elke twaalf uur een DFDS-boot naar de haven van Calais mag. Dit is een voorstel aan de minister om verdere onderhandelingen mogelijk te maken."

Behoud banen en Franse vlag

De vakbondsleider wacht nog steeds op een rondetafelgesprek met Eurotunnel en DFDS. Afhankelijk van de agenda's vindt dit gesprek vrijdag of maandag plaats. Vercoutre beloofde dat hij tijdens dit gesprek voorstellen zal doen. Volgens hem gaat het de vakbond gaat om het behoud van de zeshonderd banen en de Franse vlag.

Het Syndicat hoopt op een gunstige beslissing van het Hof van Parijs. De advocaten van SCOP Sea France dienden daar een motie in voor de ontbinding van het huurcontract tussen Eurotunnel en DFDS, voor de exploitatie van de veerboten. "In het ideale geval neemt de rechter de beslissing dat Eurotunnel nog twee jaar met ons moet werken. Dat zou ons de tijd geven om een ondernemingsplan voor te bereiden", aldus Vercoutre.

Hij verwacht dat de regering toe zal geven en hoopt de veerbinding in twee jaar te herstellen. "Als het ons lukt zeshonderd banen te redden, moeten we zo weinig mogelijk toegeven en de best mogelijke voorwaarden zien te krijgen."

De Northern Maritime Unie vergadert zaterdagochtend wederom over de kwestie.

MYFerryLink-werknemers tegen exploitatie door DFDS

De Eurotunnel Group kondigde op 7 juni aan dat de DFDS Group vanaf 2 juli de exploitatie van de twee schepen Rodin en Berlioz van MyFerryLink zou overnemen. Beide schepen werden tot 1 juli geëxploiteerd door SCOP SeaFrance -waar MyFerryLink onderdeel van is-, die 577 mensen in dienst heeft. 

Een aantal werknemers van MyFerryLink waren tegen de overname en bezetten de beide boten, om de overdracht naar DFDS te voorkomen. De haven van Calais werd enkele dagen geblokkeerd, alleen P&O Ferries kon zijn schepen laten varen. Twee boten van DFDS werden gedwongen te varen vanuit de haven van Duinkerke. Nu staat de vakbond dus toe dat DFDS elke twaalf uren een boot laat varen vanaf Calais.