Clicky


Primeur voor Stoter: eerste MAN 10x8 Wide Spread Euro 6

Primeur voor Stoter: eerste MAN 10x8 Wide Spread Euro 6
15-07-2015 11:56 | M.A.N. | auteur Tine van Knijff- van Hijum

IJSSELMUIDEN - Stoter uit IJsselmuiden heeft een nieuwe MAN TGS 50.440 10x8 WSA in gebruik genomen en daarmee heeft dit bedrijf een wereldprimeur. Het is namelijk de eerste Euro 6-truck die MAN uitlevert in deze configuratie. Stoter zet de truck voornamelijk in voor het vervoer van zand, maar de nieuwe MAN wordt ook gebruikt voor asfalttransport.

Stoter BV houdt zich bezig met de handel in zand en grind en het transport daarvan. Daarvoor heeft het bedrijf een eigen vloot van 25 voertuigen in verschillende configuraties. De vervanging van voertuigen betekent automatisch een stap in de verduurzaming van de vloot door de komst van Euro 6.

“Steeds vaker wordt er bij aanbestedingen volgens prestatieladder 5 gewerkt en dat vraagt om schonere en meer efficiënte voertuigen. Duurzaam betekent niet alleen dat de truck zo weinig mogelijk CO2 uitstoot, maar ook dat hij zoveel mogelijk meeneemt. Daardoor zijn er minder voertuigbewegingen nodig voor het zelfde werk en dat draagt ook bij tot minder verbruik- en daardoor uitstoot. Deze nieuwe Euro 6 vijf asser met Wide Spread-systeem past daardoor perfect binnen ons duurzaamheidsbeleid”, aldus Stoter.

Stabiel weggedrag

De TGS cabine staat op grote hoogte door de toepassing van grote wielen en hoge banden. Zo zijn er achter 24 inch wielen gemonteerd waardoor de 10x8 beter uit de voeten kan in de zandbanen. De truck werd als 8x8 afgeleverd bij Wierda Voertuigtechniek (WVT) in Joure. Daar werd de MAN voorzien van het Wide-Spread tandemstel en een 10-tons gestuurde hefbare voorloopas.

Zowel de vering als de besturing van het aangedreven Wide Spread-tandemstel werkt hydraulisch. Dat heeft als voordeel dat bij hogere snelheden de besturing van de laatste as gefixeerd is. Dat resulteert in een bijzonder stabiel weggedrag, ook met volle belading en bij hoge snelheden.



Een groot voordeel van de hydraulische vering is verder de waterpas-regeling. Voordat de laadbak gekipt wordt zet het systeem het chassis eerst waterpas. Hierdoor is het veiliger werken met deze MAN want kantelen tijdens het kippen wordt hierdoor vrijwel uitgesloten.

Maximaal GVW van 50 ton

Dankzij de configuratie met het Wide Spread-tandemstel en de liftbare voorloopas ontstaat er een maximaal GVW van 50 ton. Door de uitgekiende plaatsing van assen en gebruik makend van zowel hydraulische- als luchtvering is de aslastverdeling optimaal. Hierdoor wordt ook binnen de nieuwste wetgeving het optimale laadvermogen gerealiseerd.



De MAN TGS werd geleverd door MAN-dealer Roordink in Zwolle. De opbouw bestaat uit een geïsoleerde Vossebelt kipper met een inhoud van 24,2 kubieke meter.

De kipperlaadbak is voorzien van een hydraulische asfaltklep en afdekkappen die doormiddel van een elektrisch-hydraulisch powerpack met een druk op de knop bediend kunnen worden.

Foto's

  • Van A naar Peter
  • Doornbos
    Doornbos
  • Ntur
    Ntur
  • Ntur
    Ntur