Wie kent deze vrachtwagen nog? - Daf/Ginaf MAG 2800 DKTL

Wie kent deze vrachtwagen nog? - Daf/Ginaf MAG 2800 DKTL
11-01-2013 10:22 | Transport | auteur de redactie

DAMWOUDE - De foto van vorige week heeft het nodige los gemaakt. Tientallen mails ontving de redactie naar aanleiding van de foto. Sommige reacties gingen over hoe het 30 jaar geleden in het transport ging.

Maar ook reacties van twee chauffeurs, die destijds met deze vrachtwagen gereden hebben. Peter Scheffer heeft deze DAF MAG 2800 DKTL in 1982 nieuw opgehaald. Hij vertelt enthousiast: "Een combinatie voor vijf luchtvrachtpalletten was toen helemaal nieuw. Ik werd ook betrokken bij de verdere ontwikkeling. De eerste uitvoering had een bladgeveerde vooras en maar 252 pk. De volgende, met El Al reclame had een luchtgeveerde vooras en iets meer pk’s. Je moest altijd uitkijken met beladen, want als je voorin te zwaar geladen had ging de luchtvering van de vooras niet meer omhoog."
 

 Peter Scheffer is nu 67 jaar en hij rijdt nog steeds. Het is hem niet altijd voor de wind gegaan, maar zijn enthousiasme voor de tijd bij Van Swieten, nu meer dan 25 jaar geleden, is niet veranderd.

Verschillende andere reacties kwamen uit de hoek van Mur en Trio Transport. Trio had enkele groot volume DAF vrachtwagens, die door Contar waren opgebouwd. Alleen een slangenmens kon aan dit soort groot volume wagens repareren. Met wagens met een afzetbak ging dit gelukkig iets beter. Nu rijden vrachtwagens een jaar voor ze weer eens in een werkplaats komen. Toen werd er bijna wekelijks aan gesleuteld. Vooral de bediening van de versnellingsbak was een zwak punt.

De DAF/Ginaf MAG 2800 DKTL
De bedrijfswagen RAI van 1982 stond in het teken van groot volume. In 1981 kwamen de eerste middenasaanhangwagens op de weg voor Rosmalen Transport en Moeijes. Tegelijkertijd nam het luchtvrachttransport over de weg, tussen de Europese luchthavens, een enorme vlucht.

MAN kon uit de erfenis van Bussing een chassis met ondervloermotor tevoorschijn toveren. Dit was nodig omdat de totale lengte van een motorwagen toen was beperkt tot 11 meter. Voor 3 luchtvrachtpalletten heb je 9,6 meter nodig. Dan blijft er voor de wanden en de cabine in totaal maar 140 cm over en daar paste toen geen motor onder.

Rutges ging met MAN in zee met een 22.321 UNLL met ondervloermotor. Concurrent Van Swieten kon niet achterblijven. DAF kon gebruik maken van onderdelen van bestaande producten. Zo werd de F241 cabine, bekend van de DAF 2800 ingekort tot 133 cm. De 252 pk DKTL ondervloermotor werd 'geleend' van een bus chassis en de besturing van de voorloopas kwam van een FAG chassis.


Het geheel werd bij Ginaf in elkaar gezet. De dakslaapcabine kwam van een 2300, maar werd voor dit type verbreed en ingekort. De cabine staat vast op het chassis, wat 20 cm meer laadruimte oplevert. Ook in de Van Eck aanhangwagen waren enkele noviteiten verwerkt. Een korte aanhangwagen met een enorm lange dissel, waardoor de tussenruimte beperkt kan blijven tot 56 cm. De eerste aanhangwagen was voorzien van een naloopstuuras. Dit om draaistraal gunstiger te maken.

Bij latere uitvoeringen is deze stuuras vervallen. En hoeveel zijn er gemaakt? Drie is zeker: 1 x met KLM reclame, 1x met ELAL reclame en een zeiluitvoering met Van Swieten reclame.

Auteur: Ad de Koning

 

Rijverboden
Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier