Clicky


Transportindustrie eist toegang tot CO2-test vrachtwagens

Transportindustrie eist toegang tot CO2-test vrachtwagens
10-07-2015 10:18 | Transport | auteur Tine van Knijff- van Hijum

BRUSSEL - Transportindustrie en groene groepen hebben hun krachten gebundeld. De International Road Union, de European Express Association, Leaseurope, CLECAT, Green Freight Europe, The Northern Logistics Association, European Transport Board en Transport & Environment doen in een brief aan de Europese Commissie een oproep om een ​​broodnodige impuls te geven in de competitie om efficiënt brandstofverbruik door vrachtwagens.

De Commissie legt de laatste hand aan een testprocedure, genaamd VECTO, om voor de eerste keer de CO2-uitstoot van nieuwe vrachtwagens en bussen te kunnen meten. VECTO is een software simulatietool die ingangswaarden zoals luchtweerstand, rolweerstand en motorefficiëntie vertaalt in brandstofverbruik en CO2-cijfers over verschillende soorten routes voor vrijwel alle soorten vrachtwagens. De Commissie zal VECTO invoeren als Europese testprocedure voor vrachtwagens in 2016.

Toegang tot VECTO voor vrachtwagengebruikers en -kopers

Maar als VECTO om een ​​reële impact moet krijgen op de markt, moeten vrachtwagengebruikers er ook toegang tot hebben. De kopers van vrachtwagens moeten kunnen vergelijken hoe hun favoriete voertuigen en brandstofbesparingstechnologieën presteren op hun specifieke routes of ritten. Dit zou de mogelijkheden voor vergelijking, keuze en concurrentie vergroten.

Vrachtwagenfabrikanten verzetten zich hevig

De Europese Commissie onderzoekt momenteel of het derde partijen toegang tot VECTO en haar inbrengwaarden zou moeten verlenen. Maar vrachtwagenfabrikanten verzetten zich heftig: het zou betekenden dat commercieel gevoelige informatie openbaar wordt gemaakt.

De Commissie werkt ook aan een andere belangrijke eis van de acht ondertekenaars: een in-overeenstemming-test om ervoor te zorgen dat het gesimuleerde VECTO-brandstofverbruik het brandstofverbruik in de echte wereld exact weerspiegelt.  

Coalitie eist toegang tot VECTO

William Todts, 'clean truck' manager bij Transport & Environment: "Dit gaat over empowerment van transporteurs. Op dit moment is het zo dat als je wilt weten hoe zuinig een truck is, je alleen kunt bouwen op eigen ervaring, tijdschriften, of wat de lokale dealer vertelt. Dit is een belemmering voor concurrentie en een blokkade om welbewuste beslissingen te nemen."

"Daarom heeft vandaag een ongekende coalitie van vervoerders en groene groepen hun krachten gebundeld om hier een ​​einde aan te maken en volledige toegang tot de CO2-test te eisen."

Brandstof kost vervoerder eenderde van totale kosten vloot

Vrachtwagens maken slechts drie procent uit van het totaal aan voertuigen, maar zij zijn goed voor een kwart van de CO2-uitstoot door wegvervoer in Europa. Hun brandstofefficiëntie stagneert de laatste twintig jaar en, in tegenstelling tot auto's, busjes en de Verenigde Staten, heeft de EU geen brandstofverbruiknormen ingesteld voor vrachtwagens.

Voor vervoerders bedraagt brandstof tot eenderde van de kosten van een vloot. Europese fabrikanten hebben een leidende positie op de wereldmarkt HDV-markt, goed voor meer dan veertig procent van de totale wereldwijde productie.