Clicky


TLN: mijdt wederom Calais en situatie M20 is dramatisch

TLN: mijdt wederom Calais en situatie M20 is dramatisch
09-07-2015 17:06 | Transport | auteur Tine van Knijff- van Hijum

CALAIS - Transport en Logistiek Nederland (TLN) heeft van haar Franse zusterorganisatie vernomen dat de actuele situatie rondom de haven van Calais zodanig is dat de haven nog steeds gedeeltelijk geblokkeerd is. De boten van MyFerryLink en DFDS zijn nog steeds niet in de vaart, uitsluitend P&O vaart.

"Dat is onvoldoende om de wachtrij van vrachtwagens weg te werken, dus deze groeit nog steeds aan", aldus TLN. Vervoerders moeten rekening houden met zo'n vier uur vertraging voordat de boot bereikt kan worden.

"De onderhandelingen tussen MyFerryLink en de overheid lopen en partijen sturen aan op een nieuwe vergadering aanstaande maandag. We verwachten dan ook tot die tijd geen nieuwe stakingen", aldus TLN.

Operation Stack: 60 kilometer file

De situatie aan de Britse kant is nog dramatischer. Vanwege 'Operation Stack' staat daar inmiddels zo'n 60 kilometer file voor de terminal. Dit betekent een wachttijd van zo'n negen uur voor veerboot en trein.

Franse overheid schorst rijverbod niet

Vanwege deze verslechterde situatie adviseert TLN haar leden om de komende dagen indien mogelijk Calais weer te vermijden als oversteek naar Groot-Brittannië. Temeer omdat er in Frankrijk aanstaande zaterdag én zondag een rijverbod geldt voor vrachtverkeer. 

De Franse overheid heeft vanuit verschillende kanten wederom het verzoek gekregen om dat rijverbod te schorsen. Echter, omdat aanstaande zaterdag één van de drukste verkeersdagen van het jaar belooft te worden (vakanties en 14 juli) is de kans groot dat dit verzoek niet gehonoreerd zal worden.


Transport Online startte maandag een Calais petitie met drie speerpunten. Gezien het feit dat er binnenkort weer een bijeenkomst met de Europese Commissie is over dit onderwerp, op 17 juli in Parijs, is het des te noodzakelijker om nú de petitie te tekenen. Deze handtekeningen zullen aangeboden worden aan de Europese Commissie. Teken nú de petitie!