Clicky


Chapman Freeborn: sterke stijging in vraag luchtvracht door Calais crisis

Chapman Freeborn: sterke stijging in vraag luchtvracht door Calais crisis
09-07-2015 14:56 | Luchtvracht | auteur Tine van Knijff- van Hijum

GATWICK (GB) - Chapman Freeborn, een luchtvaartorganisatie die onder andere vrachtvliegtuigen verhuurt, meldt dat er vorige week een sterke stijging is opgetreden in de vraag naar luchtvrachtvliegtuigen. Dit in reactie op de crisis bij Calais, veroorzaakt door stakende werknemers van MyFerryLink in de haven.

Toen vorige week duizenden vrachtwagens urenlang en zelfs dagenlang stilstonden vanwege de staking, zochten Europese fabrikanten en expediteurs naar andere oplossingen om hun vracht zo snel mogelijk op de plaats van bestemming te krijgen: Groot-Brittannië.

Cruciale productie-onderdelen

Pierre van der Stichele, Cargo Business Development Director bij Chapman Freeborn: "De staking bij Calais vorige week had de potentie om de productie van veel van onze Britse klanten te verlammen. Omdat cruciale productie-onderdelen in vrachtwagens lagen die stilstonden, merkten wij een grote stijging in zowel de vraag naar charters als de vraag naar On Board Courier (OBC) diensten."



"Het domino-effect van de staking verspreidde zich over onze kantoren in Europa, vooral bij ons team in Duitsland. Deze zit in het centrum van de automotive logistiek."

Grote vrachtvliegtuigen ingezet

Vrachtvliegtuigen zoals Antonov AN-12, Antonov AN-26, ATR 72, Boeing B727F, Dornier Do 228 en MD-11F types zijn door Chapman Freeborn ingezet om spoedvrachten naar Groot-Brittannië te krijgen.

Van der Stichele voegt hieraan toe: "In de huidige chartermarkt is het bijna ongehoord gebruik te maken van grote vrachtvliegtuigen zoals MD-11Fs op routes zoals Liege naar Doncaster, maar als zo'n 80-ton zware vracht vertraagd is kan het de fabrikant miljoenen kosten als hij daardoor zijn productielijn moet opschorten."

Logistieke bedrijven zijn gewaarschuwd voor de mogelijkheid van verdere stakingsacties bij Calais door de MyFerryLink-werknemers.

©Foto: Chapman Freeborn