Clicky


Port of Dover accepteert Calais-staking niet: 'handelsnatie in gevaar'

Port of Dover accepteert Calais-staking niet: 'handelsnatie in gevaar'
06-07-2015 16:54 | Haven Nieuws | auteur Tine van Knijff- van Hijum

DOVER - Chief Executive Tim Waggott van de Port of Dover heeft zich vandaag in een open brief uitgesproken over de gevolgen van de staking door MyFerryLink werknemers voor de haven van Dover. "Als iemand nog de indruk had dat de haven van Dover een schilderachtig haventje in de zuidoost-hoek van Groot-Brittannië is, dan zal die indruk de laatste twee weken zeker verbrijzeld zijn." Waggott benadrukt het belang van de haven voor de Britse economie.

"Niets had dit punt beter duidelijk kunnen maken dan het uitschakelen van de kraan die de Britse handel laat stromen", aldus Waggott. "De Britse handelskraan was vanuit Calais net genoeg dichtgedraaid om te laten zien hoe belangrijk Dover is voor onze nationale welvaart."

Kosten: 1 miljard pond

Volgens de directeur behandelt de haven van Dover elk jaar handel ter waarde van honderd miljard Engelse pond. "In slechts vier dagen heeft de actie in Calais de Britse economie al één miljard Engelse pond aan handel gekost."



'Niet nogmaals laten gebeuren'

Waggott verbaast zich over de tegenstelling: de enorme files en vertragingen bij een grote internationale haven zoals Calais, die werden veroorzaakt door maar een klein groepje stakende Fransen. "Tenzij supermarkten met lege planken en assemblagelijnen waarop vitale delen ontbreken, aanvaardbaar zijn geworden, kunnen we onder geen enkele omstandigheid toestaan een dergelijke situatie opnieuw te laten gebeuren."

De havendirecteur benadrukt dat er geen vervanging is voor de haven van Dover: geen enkele andere haven kan 2,5 miljoen vrachtwagens en 13 miljoen passagiers per jaar verwerken. Bovendien hebben de medewerkers van Port of Dover onvermoeibaar doorgewerkt tijdens de staking en zijn er geweldige samenwerkingen opgezet om met de actie in Calais om te kunnen gaan, maar het heeft nogal wat genomen van de organisatie.

"Zouden wij blokkering toestaan? Natuurlijk niet"

"Zouden wij het toestaan dat de meerderheid van de diensten van één van onze grote luchthavens wordt geblokkeerd voor een aantal dagen in de zomer, als gevolg van enkele stakers? Natuurlijk niet. Waarom laten we het dan gebeuren bij de haven in Dover?"

Waggott vindt dat de Britse en Franse overheid ervoor moeten zorgen dat de Port of Dover door kan blijven gaan met waar het goed in is: het bieden van efficënte service op de kortste zeereis tussen Groot-Brittannië en het vasteland van Europa.

"Dit gaat niet over mega-vrachtwagenparkeerterreinen, dit gaat over handelsnaties'

"Dit is geen migratie-probleem, noch moet dit leiden tot navelstaren en betekenisloze verklaringen over de noodzaak van mega-vrachtwagenparkeerterreinen. Dit is een discussie over het handhaven van onze handelsnatie. Wat we onlangs hebben gezien is de grimmige realiteit van wat er gebeurt als Dover is verhinderd zijn werk te doen vanwege de wetteloze acties van anderen."