Clicky


Aantal vrachtwagenongevallen in Belgie stijgt

Aantal vrachtwagenongevallen in Belgie stijgt
02-07-2015 09:38 | Ongevallen | auteur De Redactie

BRUSSEL - Het aantal ongevallen met vrachtwagens op Belgische autosnelwegen stijgt zienderogen. Dat leidt Touring af uit de registraties van Touring Mobilis. "Van juni 2013 tot en met mei 2014 ging het om 179 incidenten. Maar van juni 2014 tot en met mei 2015 werden er al 202 geteld", aldus Touring.

“We hebben de incidenten bekeken die voor veel overlast, files en slachtoffers verantwoordelijk zijn, dus enkel deze die zich op de ring- en autosnelwegen voordeden. Daaruit blijkt dat er in de eerste periode juni 2013 tot en met mei 2014 in totaal 101 ongevallen met vrachtwagens werden geregistreerd en dat er niet minder dan 78 gevallen waren waarbij een gekantelde vrachtwagen voor heel wat fileleed zorgde. En van juni 2014 tot en met mei 2015 ging het al om 117 ongevallen en 85 gekantelde vrachtwagens."

Volgens Touring zullen deze cijfers niet zomaar naar beneden te halen zijn, tenzij er stringente maatregelen worden genomen. "Niet alleen generen wij als transitland hoe langer hoe meer vrachtvervoer, maar onze wegen zijn daar ook niet op afgestemd en wanneer de economie optrekt zal het nog drukker worden. Er komen bijgevolg steeds meer conflictsituaties voor waarbij vrachtwagens betrokken zijn, of ze nu in de fout gingen of niet."

Touring zegt dat het zeer belangrijk is om verder te blijven investeren in dynamische snelheidsborden die op voorhand aangeven dat er een file staat, hoeveel de snelheid moet worden vertraagd en om wat voor incident dat het gaat.

“Maar chauffeurs zijn ook echt afgeleid doordat ze bezig zijn met hun gps of smartphone of oververmoeid of verstrooid zijn. Daarom moeten elektronische veiligheidssystemen in de voertuigen veel meer gepromoot en aangeraden worden. We spreken dan over adaptieve cruise control of nog de noodrem die werkt met sensoren en over de signalen die een geluid geven wanneer men in slaap dreigt te vallen. Het is noodzakelijk dat (vrachtwagen)constructeurs daar meer onderzoek in doen en hun voertuigen uitrusten met deze rij-assistentie toestellen. Gelukkig springt mobiliteitsminister Ben Weyts hier mee op de kar", zegt Touring, “maar dit soort maatregelen moeten vooral ook internationaal worden doorgevoerd."

Tenslotte vraagt Touring dat er meer gebruik wordt gemaakt van ribbelstroken die de chauffeurs letterlijk wakker schudden. “Dat kan worden overwogen bij wegenwerken."